Sälja tjänster momsfritt inom EU. Få tillbaka ingående moms

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Om jag säljer tjänster momsfritt till kunder i andra EU-länder men samtidigt har ingående moms här i Sverige för samma tjänster (underleverantörer). Får jag då tillbaka den momsen eller hur fungerar det?
Foto på Camilo

Camilo

• 2,338 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Johan

Johan

• 350 poäng 250 badge 2x thumb
Ja, det får du!
Foto på Edi

Edi

• 468 poäng 250 badge 2x thumb
Hej
Fungerar det på Visma eget aktiebolag, att fakturera momsfritt till andra EU-länder?
Jag har nyligen gjort en faktura till Polen men den blev klassad som vmb vid försäljning trots att jag har dragit av moms (vid köp av varan). Hur rättar jag den felaktiga fakturan och momsdeklarationen/inkomsdeklarationen?
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,624 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

I Visma Eget Aktiebolag kan du inte hantera försäljning av varor till EU-länder, istället kan jag rekommendera Visma eEkonomi som inte är ett lokalt installerat program utan du loggar in på nätet istället. 

Den faktura du nu har skapat kan du makulera via Kommando - Makulera faktura
Foto på Edi

Edi

• 468 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,
Kan jag Makulera fakturan trots att jag har fått betalt från kunden? Momsdeklarationen kommer att ändras för den perioden (kvartal 4 - 2013). Har ni något förslag hur jag får rätt på fakturan som är betald av utländsk kund (momsfri- faktura) samt redovisar rätt i momsdeklarationen/inkomstdeklaration?

Tack för er support!

Mvh
Edi
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,624 poäng 20k badge 2x thumb
Det du får göra först är att makulera inbetalningen innan du makulerar fakturan. Du får in under Kassabok - Visa översikt och ställ dig på den inbetalning det gäller och klicka på Kommando - Makulera kassabokspost. Nu kan du makulera fakturan. 

Eftersom Visma Eget Aktiebolag inte hanterar försäljning av varor till EU-länder får du hantera denna faktura vid sidan om programmet, alternativt att byter program till Visma eEkonomi som jag tipsade om innan - om du fortsättningsvis har kunder i EU-länder. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.