Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra överföring mellan två företags konton

jag har två företags konto i aktiebolaget en jag betalar med en annan som jag har största summa pengar.
ibland för jag över från det kontot som jag har alla pengar till kontot jag använder för att betala, hur bokför jag detta?

9 SVAR 9
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Nu vet jag inte vilka kontonummer de bägge företagskontona har i din bokföring, men om vi tänker oss att kontot där du löpande bokför betalningar har nummer 1930 och kontot med en större summa pengar är 1931 så bokför du en överföring till betalkontot på följande sätt:

1931 Kredit
1930 Debet
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag hitta ett konto 1940 övriga bankkonton kan använda för ena och för t.ex. till1930?

Absolut, det går också fint!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag får det inte att stämma med bokfört saldo. Jag vill sätta undan 50 000 på ett separat konto (1940) Jag gör en överföring mellan egna konton. 1940 blir korrekt med bokfört saldo medan 1930 får fel bokfört saldo. 1930 får en diff på 50 000 kr som jag fört över. Det blir fel i Balansräkningen med 50 000. Jag förstår inte varför. 

Tacksam för hjälp.

/H
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Henrik, 

Om jag förstår dig rätt så skiljer det 50 000 på 1930 mot hur det ser ut i verkligheten på ditt kontoutdrag? Gjorde du en överföring från 1930 till 1940 så borde verifikationen för denna överföring se ut såhär:
1930 Kredit
1940 Debet

Gör den det så har jag lite följdfrågor:
Stämmer saldot på 1940 med kontoutdraget på det separata kontot?  
Var det bokförda saldot på 1930 korrekt innan överföringen? 

Det kan vara svårt att felsöka i vad som har blivit fel här på forumet om verifikationen för överföringen är korrekt samt om det bokförda saldot 1940 är korrekt för då beror nog inte felet på just denna transaktionen misstänker jag. I det fallet skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningsbyrå eller revisor så ni kan kika över en mer övergripande del av din bokföring för att hitta felet. 

Återkom gärna om du har följdfrågor.
Ha en fin dag! 
/My 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svar! Jag kom på felet. 🙂

Det har nog alltid misstämt och det hade att göra med att jag missade den ingående balansen på 50 000 på aktiekapitalet. 

Så överföringen var det egentligen inget fel på, men jag tolkade det så då jag insåg detta nu.

Men läste i ett annat forum så ändrade IB på 1930 och 2081.

Tack för hjälpen!

MVH
Henrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag upptäckte att jag gjort en miss gällande en händelse på valutakontot. Vi har tidigare fått inbetalningar från en kund in på 1930. Men sedan startade vi ett valutakonto och när då nästa faktura betalades av kunden hamnade pengarna där. De fördes över till 1930 samma dag. När jag då bokförde inbetalningen så bokförde jag det som tidigare, att pengarna direkt kommit in på 1930. Men det kom ju egentligen in på valutakontot först. Kan jag lägga till en verifikation som visar aktiviteten på valutakontot och hur gör jag det?

anmagnus
MEDLEM

jag har ett konto som heter placeringskonto på banken där jag alltid har en buffert och nu har jag flyttat 50 000 kr dit från mitt ´vanliga´rörelsekonto. Hur vet jag vilket som är placeringskontot i Visma? 

Hej!

 

Om det kontot är kopplat till företaget så behöver du även bokföra allting som händer på detta kontot. Det bokföringskontot man brukar välja till placeringskonton/sparkonton är 1940, så det verkar passa i ditt fall. Tänk på att 1940 då alltid skall ha samma utgående saldo som placeringskontot på banken har vid samma datum.

Ha det fint.

 

Josefine