Klumpbetalning av utländska lev.fakturor - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej.

Sedan några år tillbaka använder jag Administration för att göra utbetalningar via bank (fil överföring) av leverantörsfakturor. Detta fungerar bra tycker jag, det jag saknar är att kunna slå samman flera fakturor till en enda betalning, detta gäller utländska fakturor och anledningen är att kostnaderna för betalningarna blir stor (på bägge sidor).

Ett exempel:
Jag har en leverantör som jag betalar i USD till ett konto i USA. Detta kostar mig mellan 40-90 kr per betalning. Är det 10 fakturor som ska betalas blir detta mellan 400 och 900 kr. När jag gjorde betalningarna för hand brukade lägga flera fakturor på en betalning så slogs kostnaderna ut på flera fakturor. Det var något som leverantörerna uppskattade då det på deras sida kunde vara avgifter på flera hundra kr för en betalning.

Det vore en bra förbättring av utbetalningsrutinen om det gick att markera flera fakturor (främst utländska) som ska gå som en betalning till banken.

Tack!

Daniel
Foto på danielosser

danielosser

• 204 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 2
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Daniel,

Tack för din synpunkt. Det är ett intressant exempel. Frågan är om detta är något som vi kan leverera i filen från programmet utan att det får konsekvenser hos banken sedan. Jag tänker utifrån hur en betalfil ser ut och vad den måste innehålla. En annan fråga är om detta är ett mer sällsynt fall eller om det tillhör vanligheten. Det låter som om det blir lite svårare för mottagaren att se vilka fakturor det rör om allt betalas in i en klumpsumma och utan koppling till de enskilda referenserna?

Men det är min spontana tanke, det kanske finns lösningar på detta som jag inte känner till. Om fler har behov av detta får jag kika närmare på detaljerna, annars är det inget vi planerar att ändra i programmet just nu.

Det du kan göra i Utbetalningar idag är att använda markeringsrutorna för att visa Inhemska/Utländska betalningar samt sortera på leverantörsnamnet, så blir det lite enklare att hantera ditt exempel manuellt i programmet. De betalningar i listan som du markerar kan du manuellt sätta som På väg/Betald, om du t.ex väljer att skicka som en samlad betalning från banken sedan.
Foto på FilipCC

FilipCC

• 216 poäng 100 badge 2x thumb

Önskar också en sådan funktion. Bankavgifterna blir skyhöga i förhållande till fakturabeloppen om varje utländsk (icke-euro) leverantörsfaktura betalas enskilt!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.