Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LeffeP
MEDLEM

Bokföra valutadifferens vinst i Administration

Jag har en faktura från USA som bokförts på normalt sätt med journal.

Leverantörsfakturajournal:
4661 D 8294,98
2440 K 8294,98
2645 D 2073,74
2614 K 2073,74

Utbetalningsjournal:
1930 K 8294,98
2440 D 8294,98

Nu var ju kursen lägre när jag väl betalade fakturan och istället för 8294.98 låg den på 7985,03. Hur bokför jag denna differens?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
När du registrerar ett högre eller lägre inbetalt belopp på din leverantörsfaktura sköter programmet uppbokningen av kursdifferensen automatiskt och placerar den på konto 3960. Differensen placeras i kredit om du betalar ett mindre belopp och i debet om du betalar ett högre belopp än leverantörsfakturans ursprungsbelopp.

Betalningen borde därmed skett med det lägre beloppet 7 985,03 och differensen bokas mot 3960. Konteringen skulle då bli så här:
1930 K 7985,03
2440 D 8294,98
3960 K 309,95

Har du redan godkänt utbetalningsjournalen med en betalning på 8 294,98 kr kan du göra en manuell verifikation på samma datum och boka kursdifferensen så här:
1930 D 309,95
3960 K 309,95
LeffeP
MEDLEM

Hej

Tack för snabbt svar.

Jag insåg lite i efterhand att det var nog så jag skulle gjort, dvs ange annat belopp vid betalningen:) Men nu fick jag lösning iallafall, stort tack!
LeffeP
MEDLEM

Hej

Nu hade vi åter igen en utlandsfaktura som vi fick differens på.

Är fortfarande inte säker på att jag gör rätt för anger jag ett lägre belopp så blir fakturan inte nollad utan det ligger kvar ett saldo om jag anger en lägre betalning. Så vart det när jag gick in på "Ändra betalstatus" och angav ett lägre belopp. Programmet verkar inte förstå valuta differens utan tror jag betalat för lite.

Hur är exakt det korrekta förfarandet för att få det som valutadifferens?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Gör du betalningen via Betalningar - Utbetalningar kan du dubbelklicka på leverantörsfakturan i listan. Sedan ändrar du i rutan Belopp i kr och anger hur mycket du faktiskt betalade i SEK. Gör du det får du per automatik ett belopp i rutan Kursdifferens.

Registrerar du betalningen via Ändra betalstatus ändrar du beloppet i rutan Belopp Kr. Då visas differensen i rutan Kursvinst / Kursförlust.

I båda fallen kommer kursdifferensen bokföras på konto 3960 enligt standardinställningen i företagsinställningarna.

Ändrar du däremot i fälten Belopp att betala, under Utbetalningar, eller Belopp, under Ändra betalstatus, ser programmet det som att du gör en delbetalning eller en överbetalning. Ändrar du till ett högre belopp får du en upplysning om att det kommer finnas ett kvarvarande saldo på leverantörsfakturan. Anger du ett lägre belopp ligger den resterande delen kvar för betalning senare.

Hej

Nu kom jag på varför jag inte hittat något av detta, valet Valuta och Språk var inte aktiverat för inköp i inställningarna. Däremot känns det som att bokföra valutadifferensen med separat verifikation är snabbare iallafall dock:)

Nu har jag iallafall koll på själva förfarandet, tack.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag plockar upp tråden igen. Detta fungerar förr men inte längre. Hur går man tillväga nu?
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Anette,

Vad är det som inte fungerar? Är det aktivering av Valuta och språk du menar?

Aktiveringen hittar du under Arkiv - Företagsunderhåll - Valuta och språk 

Ha en bra dag!

/Annelie