Behörigheter för användare - Tid

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Kan jag skapa nya behörigheter i Visma Tid? Jag önskar att chefer ska kunna dels se sina medarbetares tidrapportering samt attestera löneunderlag (när- och frånvaro). Men inte kunna ändra uppgifter i register etc. Mvh Ulrika #1113522
Foto på Ulrika - Assessio

Ulrika - Assessio

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 5
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Ulrika,

Tack för dina synpunkter och bra förslag. Vi har fått flera synpunkter på behörighetsfunktionen i programmet och vi har tittat på vad det skulle innebära rent tekniskt att erbjuda fler möjligheter att styra rättigheterna. Jag kan inte säga om eller när vi kan leverera just en sådan möjlighet du beskriver men det är en aktuell fråga och säkert något som många skulle uppskatta.

Om fler har synpunkter eller önskemål på vilka rättigheter man vill styra över i programmet, så skriv gärna i den här tråden. Skriv då gärna behovet bakom, så som Ulrika gjort, det hjälper oss mycket i utvecklingsarbetet.
Foto på Oskar

Oskar

• 214 poäng 100 badge 2x thumb

Hej.

Vi anser också att behovet av att själva definiera vad de olika rollerna ska ha för behörigheter i Visma. Torde inte vara en enorm insats att skapa en sådan möjlighet.

Hoppas att ni på Visma tar till er detta för att förbättra produkten och få fler att vilja använda det...

Foto på Helene Struthers

Hej,

I nya versionen av Visma Tid (2.5) har vi gjort några ändringar i behörighetsfunktionen. I versionen finns, förutom de 4 låsta rollerna, en anpassningsbar roll. Syftet med denna är att Adminstratören ska kunna skapa en roll som blir något mer begränsad eller något större än befintliga rollen för Kundansvarig. Information om detta finns i nyhetsbrevet och du finner även beskrivningar av de olika inställningarna i hjälpen (F1).

Återkom gärna med återkoppling kring hur de nya möjligheterna upplevs i versionen, som finns för nedladdning från och med idag.
Foto på Oskar

Oskar

• 214 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Skapa egna roller - Tid.

Hej!

Det hade varit toppen att ha fler olika former av roller i Visma. De standardroller som finns är lite för "stumma". Det torde var rätt lätt att skapa fler anpassningsbara roller. Eller?
Foto på Helene Struthers

Hej Oskar,

Tack för synpunkten.

I version 2.5 utvärderade vi de synpunkter vi fått på behörigheterna under åren och resultatet blev en anpassningsbar roll som komplement till de 4 låsta rollerna. Efter det har jag fått väldigt lite önskemål på det området så det är inget vi planerar att arbeta vidare med som det ser ut just nu.

Om diskussionen tar fart här på forumet och vi ser att det finns ett uttalat behov för en viss typ av roll eller justering i programmet så får vi givetvis lyfta frågan igen. Hur enkelt det är att göra beror helt på vad som önskas och hur mycket som påverkas i programmet.
Foto på Li Strid

Li Strid

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Det vore kanon om det fanns fler roller vi kan ändra själva. Å då kunna ställa in själv hur det ska se ut, inte bara 4a val. Tex. skulle jag vilja ha en roll där projektansvarig själv kan godkänna Fakturaunderlagen.Allt för att effektivisera och kvalitetssäkra arbetet. Jag ser ingen anledning till att alla roller ska vara låsta för slutansvändarna så behoven varierar.
Foto på Helene Struthers

Hej, tack för din input. I programmet finns 5 roller, varav 4 är låsta. Den anpassningsbara rollen ger möjlighet att definiera en ytterligare nivå av projektansvarig/kundansvarig där du bl.a. kan påverka behörighet till fakturaunderlagen och prislistor. Det går dock inte att styra så pass att denne endast kan skapa fakturaunderlag för projekt där medarbetaren är ansvarig. Behörigheten till fakturaunderlag ligger idag på kundnivå.

Lösningen skulle möjligtvis vara att den anpassningsbara rollen tillåts att skapa fakturaunderlag för alla kunder men att den som ansvarar för projektet gör urval på att endast visa sina egna projekt i funktionen Skapa underlag. 
Foto på MEO

MEO

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Roller i VismaTid.

Idag är rollerna i vismatid är låsta och bara admin kan synka med webbtid. Den begränsningen gör det svårt för oss att ha kontroll över våra styrprocesser. Tex: vår projektledare behöver kunna synka med webbtid och justera våra teknikers tider. Idag måste jag ge projektledare rollen ”admin” för att göra det möjligt. Men som admin kan man också ändra på tidkoder, resultatenheter och kalkyler mm. Det ska inte vår projektledare göra. Denna begränsning minskar säkerheten och försvårar våra processer. Som admin, behöver jag kunna skapa en ny roll som passar vår verksamhet. Jag behöver också kunna välja vem som kan synka med webbtid. Tacksam för hjälp!
Foto på Linn

Linn

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Behörighet endast för attest.

Jag saknar en funktion i Visma tid där man kan lägga till en roll där en person bara kan attestera eller titta på vissa personers tider. Eftersom vi har många projekt och annat som ligger uppe vill jag inte att vem som helst har tillgång till att kunna göra ändringar, men ändå kunna se hur deras personal har jobbat (alla jobbar ju inte i projekt). Har man ansvariga på olika nivåer behövs en kontroll som sker närmare personalen, utan att för den sakens skull behöva kunna se kunder, projekt och allt annat som ligger omkring i systemet.
Foto på Helene Struthers

Hej Linn, tack för synpunkten och din beskrivning. 

Vi har länge bevakat och utvärderat behovet av mer anpassningsbara roller i Visma Tid så all input är uppskattad. I dagsläget är dock efterfrågan fortfarande för liten för att förändra behörighetssystemet ytterligare i programmet. 
Foto på Cecilia

Cecilia

• 60 poäng
Hej,

I den anpassningsbara rollen är nästan allting låst. Vi behöver en användartyp som utöver tidsrapportering kan gå in och läsa projekt (ej redigera). Kan lätt bli fel om 40 personer har behörighet att ändra i projekt. Kan ni inte låsa upp mer i den anpassningsbara rollen så att man kan ändra läsrättigheter/bearbeta? Eller går den delen redan att ändra men jag har bara missat den?

MVH
Cecilia

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.