Vill kunna söka på webordernummer i inbetalningsjournalen - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

När jag registrerar betalningar är det numera väldigt skönt att web-ordernummren har en egen kolumn. Tidigare var det ett hopplöst arbete att matcha betalningar som bara hade web-ordernummer som information. Tack för att ni löste det!

För att underlätta arbetet med att registrera inbetalningar ytterligare vore det skönt om man kunde välja att söka på webordernr. Nu finns ju kolumnen - och man kan redan välja att söka på kundnamn, kundnr, förfallodatum och fakuranummer. För de inbetalningar som har något av detta går det supersnabbt att registrera en betalning. Men då jag bara har web-ordernr. som information måste jag scrolla av hela listan med obetalda fakturor för varje gång. Det blir allt mer tidsödande i takt med att företaget växer - dessutom lägger sig inte web-ordernumrena i kronoloisk ordning.

Jag har bara Nets som kortbetalningsalternativ - från dem får man en lista som innehåller belopp och web-ordernr. Det innebär att alla kortbetalningar konsekvent måste scrollas och fiskas fram.

Jag kan inte se annat än att det är en enkel teknikalitet att lägga till en sökfunktion på web-ordernr. Dvs - väljer jag det och skriver ex. 322 så kommer fakturan med det ordernumret upp automatiskt.

/Janne
Foto på Jan Wester

Jan Wester

• 1,730 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 2
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Janne,

Tack för din beskrivning. Jag håller helt med dig att det hade förenklat ytterligare.

Vi får en del synpunkter på olika värden som användarna önskar söka och sortera på i dokumentlistor, registerlistor och så kallade "hämta-listor" (som i ditt exempel). Det kan vara bra att känna till att sorteringarna i alla programmets funktioner och fält är begränsade i dagsläget, på vissa ställen så pass att vi inte kan utöka med fler val utan att riskera att det blir långsammare att arbeta i registret.

Av den anledningen kan jag inte garantera att vi löser sökningen på Webbshop Bestnr i Inbetalningar, men vi bör definitivt undersöka möjligheterna. Jag återkommer här i tråden när jag vet mer.
Foto på Jan Wester

Jan Wester

Hej, 

Snälla snälla 
mitt huvud sprängs snart av att försöka hitta webordernummer nr jag registrerar inbetalningar. I takt med att omsättningen ökar är det fler att söka efter i en mycket längre lista bland siffror. Och hur man än sorterar kommer inte weborernumrena i ordning. Problemet gäller framförallt när jag ska registrera kortbetalningarna där den enda ledtråden i betalningen är just webordernumret. 

Så snälla snälla - jag bönar o ber. Kan ni fixa så det blir fakturorna blir sökbara på webordernr? 

Jag kopplar gärna på en teamviewer så får ni ser hur det ser ut någon-gång. 

Vänliga hälsningar 
/Jan Wester
Slåttergubbens ekologiska fågelmat AB
Foto på Jan Wester

Jan Wester

Hej, 

Jag har nu hittat ett system på detta problem som förenklar en hel del. Jag skriver ut kolumnerna med belopp och webordernr från nets excelfil de skickar på mailen. 

I fakturafliken i Visma lägger jag sedan kolumnerna fakturanummer och webordernr bredvid varandra. Då är det lättare att söka lätt på vilket webordernr som matchar ett fakturnr och skriva ned fakturanumret för hand i en tredje kolumn på pappret - Sedan kan man enkelt knacka in alla inbetalda fakturor med fakturanr i inbetalningsjournalen. 

Betydligt smidigare än att scrolla på måfå efter varje inbetalning i inbetalningsjournalen. Men vore fortfarande mycket snabbare att direkt kunna skriva in webordernr i inbetalningsjournalen. 

Så önskan kvarstår!

Hälsningar
/Janne

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.