Ordervolym (kubikmeter) vid beställningar - Administration

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag beställer produkter från vår leverantör behöver ordern uppnå en fysisk order volym i kubikmeter. Tex 1st kontainer är på ca 27kubikmeter eller en pall 2kubik osv. Man kan lägga in produktens volym i administrations programmet men man kan inte se ordervolymen. Det borde vara relativt enkelt att automatiskt räkna ut detta vid beställning ii programvaran.
Nu maste jav beräkna volymen först och sedan lägga in ordern. Vill jag justera ordern något, måste jag göra en ny beräkning och sedan justera ordern vilket gör det onödigt besvärligt....Det hade underlättat betydligt om totala volymen visades vid beställningen....Detta kunde kanske vara bra för andra även vid försäljning. Om volym och vikt på ordern beräknades för att passa in på en pall eller för att snabbt beräkna fraktkostnaden. Fraktkostnaderna beräknas ofta på vikt och volym och många jobbar med att debitera för fraktkostnaden vilket då enkelt kunde kollas väldigt enkelt om total volym o vikt beräknades.
Nästa steg kunde vara att automatisk införa fraktkostnaden mot ett inlagt fraktavtal, om så önskas, beräknat på vikt och volym men det är inte primärt :)....
Foto på kax

kax

• 824 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 4
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

På försäljningsorder kan du välja in fältet VolymSumma() i utskriftsmallen. Då visas orderns totala volym vid utskrift av order. Fältet går att lägga in i mallen för ordererkännande i malleditorn. Det är lite svårt att beskriva i text hur man går tillväga, men ring oss gärna på 0470-706200 så ska kan vi hjälpa dig.

Tyvärr finns inte samma villkor vid beställningar. Detta kommer jag därför vidarebefordra som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning. Tack för dina synpunkter!
Foto på kax

kax

• 824 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för ditt svar. Det jag menar dock är att det kan behövas att få upp summa på skärmenbilden då justeringar kanske måste göras på både order och beställning innan dessa skrivs ut. Skall tex frakt beräknas på beställd produktvolym känns det omständigt att först skriva ut ordern för att sedan påföra fraktkostnaden och sedan skriva ut igen? Likaledes skall beställningsvolym justeras för bästa fraktvillkor bör detta göras före utskrift.
Tack för bra hjälp!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Tack för beskrivningarna och förslaget, vi får titta på vad det innebär.

Om fler har behov av detta så visa gärna det genom att trycka på +1 knappen.
Foto på Mats

Mats

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Blev det nånsin nåt av det här? Hur får jag enklast med/fram total vikt och volym på beställningar?
Foto på nodanolo

nodanolo

• 274 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!

Hänger på här. Upplägget känns lite ofärdigt. Man kan ange vikt och volym på artiklarna, men egenskaperna går inte att använda just någonstans förutom på utskrifter av försäljningsordrar. 
Man borde kunna se det i skärmbilderna vid både försäljningsorder och inköp, per artikelrad men även summerat för t.ex. prissättning av frakt. 
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,758 poäng 3k badge 2x thumb
Vi har ändrat i mallar så att det kommer fram på de dokument vi behöver så länge.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,758 poäng 3k badge 2x thumb
Viktigt att det fungerar även på beställningar.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.