Bokföra schablonavdrag för kontor i bostaden - eEkonomi

• 2
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Ska göra ett avdrag på 2000:- för kontoret i bostaden, har inte tänkt ta ut några pengar utan vill bara bokföra avdraget.

Kan jag även göra avdrag för internet, telefon etc?

Hur knappar jag in detta i eEkonomi?
Foto på Kuben

Kuben

• 1,144 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 2
  • 4
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Schablonavdraget på 2000 kr för lokal i egen bostad (4 000 kr i hyresrätt eller bostadsrätt) kan du ange direkt på NE-blanketten i ruta R16 "Kostnader som inte bokförts men som ska dras av". Om det anges där behöver du inte bokföra det i Avendo eEkonomi.

Det går visserligen bra att bokföra det om du hellre vill det. Då gör du en manuellverifikation och använder konto 5000 i debet och 2017 i kredit.

När det gäller avdrag för telefon så har Pär Gustavsson skrivit ett bra svar i denna tidigare tråd. Kika gärna på det innan du bestämmer dig för hur du vill göra.

Vad gäller kostnad för internet så kan det nog anses som ännu ett gränsfall. Precis som i fallet med telefoni har du bevisbördan och måste kunna styrka att kostnaden är avdragsgill i företaget. Om du har ett bredbandsabonnemang i hemmet som står på dig som privatperson är det svårt att bevisa hur stor del av abonnemanget som används för företagets bruk. Är abonnemanget däremot skrivet på företaget sitter man i en bättre sits ur bevissynpunkt. Kontakta gärna Skatteverket och hör vad de säger om saken.
Foto på Sampletekk

Sampletekk

• 842 poäng 500 badge 2x thumb
Gammal tråd, men jag bumpar upp den... Jag har haft kontor hemma i 5 år, men aldrig utnyttjat detta avdrag. Kan man ta det i denna deklaration, "retroaktivt", och dra av 10.000:-, dvs 5 x 2000:-?
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

• 1,078 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! 
Det är hårda krav som gäller för att få sitt hemmakontor som avdragsgillt. Därför måste jag dessvärre hänvisa dig till Skatteverket som kan svara för om detta kan göras för tidigare år. 

/ Linnéa
Foto på Micke

Micke

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avdrag för hemmakontor - eEkonomi.

Hej,
Hur ska jag bokföra hemmakontor (2000 kr/år)? Är det bara en fråga för min deklaration eller ska det även bokföras i mitt Visma program? Vilket konto i så fall? Datumet bör vara 31 dec ?
Foto på bokforagrejer

bokforagrejer

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Schablonavdrag lokalkostnad hyresrätt, internetabonnemang, telefon.

Enskild firma
Hyresrätt
Förlängt räkenskapsår, startade i juli 2018 - förlängt till årsskiftet 2019/2020

Jag ska dra av 4000 kr schablonbelopp för att jag arbetar i hyresrätten, ska jag bara bokföra det en gång per år i december av varje år? Så nu i dec 2018 bokför jag 4000 och i dec 2019 4000 kr? Inte allt på engång 8000 kr?
Vilka konton använder jag?

Jag har även tänkt dra av bredband och mobil, den andel som jag använt det till företaget, vilket är ca 50% av totalkostnaden. så mobil 100 kr i månaden och bredband 200 kr i månaden. Samma fråga där
ska jag bara bokföra det en gång per år i december varje år som en klump? jag kan inte bokföra för 2019 redan nu?
Vilka konton använder jag?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.