Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelse i momskontrollen för självfaktura

Jag har en självfaktura som jag bokfört manuellt. Eftersom vi fått in pengar som inte är våra har vi bokat dem på ett konto 2841, så där ligger hela summan i D. Vår provision som är en del av den summan ligger i 3921 K momsen som är en del av summan ligger i 2611 K och summan som dras från vårt konto till bolaget ligger i 1930 K. Nä'r jag nu går in och ska kontrollera momsen visar det att denna momsen och de andra självfakturorna som är bokförda likadant visas som avvikelser. Hur gör jag

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Som standard har konto 3921 momsrapportkod 42 som gäller momsfria intäkter.
Detta ser du under Bokföring - Kontoplan.

Om du samtidigt redovisar utgående moms på konto 2611 så kommer det skapa en differens.


Har du ändrat momsrapportkoden på konto 3921 så måste du kontrollera att beloppet för moms som är bokfört på konto 2611 stämmer med beloppet på konto 3921.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte ändrat momskoden, men om man kan göra det vore det bra. Hur gör jag då?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det gör du under Bokföring - Kontoplan, klicka dig in på kontot och ändra i fältet Momsrapportkod.
Momsrapportkoden styr var på momsdeklarationen beloppet hamnar.

Kontrollera bara så att du inte har något annat bokfört på det kontot som ska hamna i den rutan på momsdeklarationen.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~