8910 vid byte av bokföringsprogam -eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
Jag började med Visma för mitt räkenskapsår som började 2016-02-01. Jag förde över ingående balans för mitt nya räkenskapsår, men konto 8910 innehöll ju skatt som belastade rökenskapsårdet innan och det kunde jag ju inte få med i ingående balans. Nu ska jag bokföra när skatteverket har dragit slutlig skatt, men för det behöver jag ju ha ett belopp på 8910. Det har jag ju inte. Hur kan jag gå tillväga?
Foto på happyemil

happyemil

• 212 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Susanne

Susanne

• 1,774 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

När Du har bokat upp skatten på konto 8910 som är ett resultatkonto, så bör Du ha bokat mot ett motkonto som är ett balanskonto typ 2510 om det är ett aktiebolag när Du gjorde bokslutet för 2016. Detta konto bör då också ligga som ingående balans i Din balansräkning och det betyder i sin tur att det är mot detta konto som Du nu bokar bort när den slutliga skatten kommer.

Hälsningar

Susanne Liljeholm
Auktoriserad Redovisningskonsult i FAR

Esselem Redovisningsbyrå AB
Lönngatan 8
235 38 Vellinge
Foto på happyemil

happyemil

Hej,
Tack för ditt (snabba) svar. Jag har skatteskul på 2510. Jag antar att jag tar debet på den och sen kredit på 2518 där jag har gjort mina inbetalningar och har ett överskott?

Mvh
Emil
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Emil,

Du tänker helt rätt:)

I tråden Bokföring av slutlig skatt för AB hittar du mer information om hur skatten i ett AB bör bokföras.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på happyemil

happyemil

Tack. Nu har jag dock en skatteskuld på 1 krona (-1 på 2510) då skatten inte blev som jag trodde. Det hela beror egentligen på en felaktig ingående balans då jag tog över bokföringen. Men det var ju vad jag trodde att skatten skulle bli då. Vad gör jag med den kronan? Den stämmer ju inte. Mitt 1630 är som det ska vara, så dit kan jag inte flytta den...
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Emil,

Du kan boka bort kronan som diffar mot konto 3740, Öresavrundning.

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.