Registrering av betald faktura som är från Visma Collectors/Visma Financial Solution - Enskild Firma

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Det är så att jag har registrerat en faktura hos Visma Collector på summan 175 kronor den har nu betalats men det har dragits moms på denna summa och det totala jag fått tillbaka är 50,63 kronor och fakturan var på som sagt 175 kronor hur ska jag nu registrera detta ocg att fakturan blivit betald
Foto på Kennert Ottosson

Kennert Ottosson

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
Det finns två sätt som du skulle kunna registrera betalningen på.

1. Under Löpande rutiner - Fakturor - Visa översikt markerar du fakturan och klickar på knappen Bokför som betald upptill. Fyll i betaldatum och hur betalningen skett. Klicka sedan på den blå texten Om inte hela fakturan betalas (delbetalning), klicka här. Ange beloppet du har fått in och klicka på OK. När det är gjort klickar du på Kommando - Makulera fakturor och Makulera faktura. Nu har du tagit bort den resterande delen som fanns kvar i programmet av fakturan.

2. Gå in under Löpande rutiner - Kassabok - Ny inbetalning. Fyll i betaldatum och plocka upp den aktuella fakturan. Bocka i rutan Avgår kort-/transaktionsavgift och klicka i alternativet Belopp. Fyll i beloppet du alltså inte fått in och klicka avslutningsvis på Spara nedtill.
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb

Hej!

Hittade den här tråden, så jag hakar på (även om den är gammal).

Skickar inte Visma Collectors ut en helt ny faktura med lite pålagda avgifter? Kan man verkligen göra enl. ovan om det inte är originalfakturan som hanteras?

Med vänlig hälsning,

/LS


Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej UniKum!

Jag vet inte exakt hur Visma Collectors hanterar det, om dom skickar ut en helt ny faktura - men det låter absolut rimligt.

Jag tänker att i Enskild Firma finns det ingen annan väg runt det än de två som Joakim beskriver ovan, eftersom att du aldrig konterar manuella verifikationer eller liknande. Jag tänker att det inte bör vara några problem.

Eller har du någon annan idé? Ser att du också använder Enskild Firma. :-) Återkom gärna i sådana fall!

Ha det fint!

Moa
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb

OK,

Så även om det skickas ut nya fakturor är det originalen som finns registrerade i "Enskild Firma" som ska bokföras?

Hur fungerar det om det läggs på en förseningsavgift då (450 kr)? Ifall kunden betalar i det läget blir ju beloppet högre än originalfakturan (även efter Collectors avdragna avgifter)?

Om däremot en faktura blir betald efter att den har hamnat på långtidsbevakning (tänker på att VC erhåller 30% i det läget) antar jag att det går att göra enl. ovan, stämmer det?

Med vänlig hälsning,

/LS


(Redigerad)
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb

Någon som kan svara på detta?


Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

1. Ja, du måste registrera originalfakturorna som betalda i programmet, annars kommer de att ligga kvar som en kundfordran vid årets slut.
2. Om det är så att det läggs på en förseningsavgift och kunden betalar denna, tänker jag att du registrerar den via en Ny inbetalning - Övriga inkomster.
3. Det stämmer att du kan registrera enligt Joakims förslag ovan:)

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb

OK,

Måste man i så fall räkna fram differensen och därefter skapa en ny inbetalning utifrån den summan?

Vad gäller förresten om man har ärenden hos Kronofogden och får in strösummor efter div. utmätningar. Är det samma svar som till fråga 3 då?

/LS

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Med differensen menar du då mellanskillnaden mellan originalfakturan och förseningsavgiften?
Om t ex fakturans belopp är 1000 och du får in 1200 så bokar du först bort fakturan med 1000 kr och sedan som jag skrev i punkt 2.

Även det som gäller summor från Kronofogden kan du boka enligt punkt 2.

/Susan
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb
Tack!
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb
Kom att tänka på en ytterligare sak... Ifall en inbetalning även omfattar dröjsmålsränta (vanligt vid just ärenden hos Kronofogden), ska då den specifika delen bokföras som ränteinkomst? Hur åstadkommer man i så fall det?

/LS
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Även dröjsmålsräntan bokför du under Ny inbetalning - Övriga inkomster.
Inbetalningstypen Ränteinkomst används när du får ränteinkomster från t ex din bank.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb
OK, så dröjsmålsränta räknas Mao. inte som ränteinkomst?
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Så här står det i Redovisa Rätt: "I blankett NE redovisas erhållen dröjsmålsränta på rad R4 Ränteintäkter m.m"

Enligt detta tänker jag att du faktiskt skulle kunna använda inbetalningstypen som heter Ränteinkomster då den går mot ruta R4. Du ser här vilken ruta respektive betalningstyp i Enskild Firma landar i - mycket bra hjälpreda!

Använder du betalningstypen Övriga inkomster så hamnar beloppet i R1 eller R2.

Kontakta gärna Skatteverket för att säkerställa i vilket ruta det ska hamna! :-)

Ha det fint!

Moa
(Redigerad)
Foto på UniKum

UniKum

  • 1,770 poäng 1k badge 2x thumb
Bra!

Frågan hur man bokför detta (flera olika inbetalningstyper) i programmet kvarstår dock... Eller är det så att man blir tvungen att registrera flera olika nya inbetalningar, där man manuellt får separera beloppen för t.ex. avgifter och dröjsmålsräntor?

/LS

/Ps. I vilken ruta hamnar förresten beloppet om man bockar i rutan "Avgår kort-/transaktionsavgift", enl. ovan (hittar inte det alternativet i Er lathund)?
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

1. Det finns en Inbetalningstyp som heter Försäljning(flera rader) där man kan välja Försäljning och skriva olika belopp på flera rader. Men är det en faktura du får betalt får du först boka bort fakturan som betald och sedan välja ytterligare Inbetalningstyp/-er för t ex dröjsmålsränta och avgifter.

2. Kort-/transaktionsavgift hamnar i ruta R6, Övriga externa kostnader.

Ha en fin dag
/Susan