Räknar om/uppdaterar vid förändring - Lön 600

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Räknar om lönespecifikationer och kollar om uppdatering för resp. anställd tar fruktansvärt lång tid när man har över 100 anställda och man endast behöver göra en liten förändring i någon löneart, skulle det inte vara bättre att få en fråga om man vill uppdatera?
Foto på ee

ee

• 964 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 2
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tanken med omräkningar vid ändrade inställningar är att programmet vill se till att olåsta lönekörningar har uppdaterade och korrekta värden. I vissa fall kan det vara ganska självklart vad en ändring påverkar men en risk om man själv väljer vilka som ska uppdateras kan vara att man inte vet/tänker på alla saker som en ändring kan påverka.

Att justera detta är inget som är aktuellt i dagsläget, men vi följer intresset för en sådan förändring här i tråden.

För att stämma av om du får samma väntetider, eller möjligen längre än när vi testar så skulle jag vilja veta hur lång tid en omräkning tar för dig? Vore kanon om du skulle vilja klocka en omräkning och återkomma med tiden.
Foto på ee

ee

• 964 poäng 500 badge 2x thumb
Det tar 2 minuter när jag ändrat en löneart och låser upp lönekörningen och det är inte att jag vill att vissa saker skall uppdateras utan jag vill kunna säga, JA nu är jag nöjd med ALLA mina förändringar och NU vill jag uppdatera.
Foto på Tobias Runesson

Okej - är med på hur du menar då. Istället för att göra en omräkning per ändring så vore det att föredra att göra en omräkning när man gjort ett par ändringar och vill ha uppdaterat resultat. Kan förstå att det sparar en hel del tid om man gör ett par ändringar.

Tack för din feedback!
Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,554 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Tobias! Hoppas det här ämnet ligger öppet för kommentarer en tid så att vi kan fylla på med synpunkter på vad som DEFINITIVT resp DEFINITIVT INTE bör uppdateras vid en upplåsning.

DEFINITIVT INTE:
Antalet arbetade timmar som man stansat in under lönekörningen ska definitivt INTE ändras tillbaka till timmarna från schemat. Schemat är ju bara ett förslag, som man sedan korrigerar när man har facit.

PS Hastigheten är inget problem för mig. 3,2 GHz på egen burk. 100 Mbit/s till servern, vars klockfrekvens jag inte vet. DS
Foto på Tobias Runesson

Hej!

Det är absolut öppet för kommentarer. Precis så här jag vill att det ska fungera, input från olika håll!

Antar att du tänker på arbetade timmar när man låser upp en lönekörning. Vi har en del ärenden med saker vi vill se över vid upplåsning så det är av stort värde med tankar och problematik kring det.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.