Nollvärden i periodisk sammanställning blir fel till Skatteverket

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej

Nu för december hade vi en leverans till Tyskland som fakturerades men sedan krediterades samma månad. I utskriften till excel kom den tyska kunden med och hade värde 0 men i kvr-filen till Skatteverket kom inte värdet 0 med.

Detta gjorde att vi fick påpekande ifrån Skatteverket att värde saknades. Hade Visma skrivit 0 även i kvr-filen som i excelfilen hade nog Skatteverket system hanterat det men nu måste vi skicka in en ny.

Mest önskvärt är ju att kunder där transaktionerna blir 0 under en månad inte ens kommer med i utskriften då Skatteverket inte vill ha nollvärden rapporterade. Troligtvis är det en bugg i Visma att kunden kom med helt utan värde så åtminstone måste ni se över det.
Foto på Nordeko

Nordeko

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 1
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Vi har ett ärende på detta hos oss och kommer ändra det i enlighet med hur Skatteverket vill att filen ser ut, dvs att värdet 0 ska redovisas om debet och kredit tagit ut varandra.

Jag återkommer här i tråden när detta är åtgärdat.
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej,

Detta är nu åtgärdat i version 2014.0, som finns ute för nedladdning.

Tack för att du lyfte detta.

Info om övriga nyheter och ändringar i versionen hittar du här: http://www.vismaspcs.se/adminnyheter
Foto på TGC

TGC

• 2,412 poäng 2k badge 2x thumb
Hej,
Det finns ett annat "fel" som är lite irriterande. Om man inte matar in VAT numret före man skickar första fakturan till den kunden så kommer inte dessa belopp med och har man flera sådana kunder får man en klumpsumma med ihopblandade poster som man måsre reda ut manuellt. Detta borde vara enkelt att fixa.
/Roger
Foto på Helene Struthers

Hej Roger, tack för synpunkten. 

I kundregistret om du markerar EU-kund med VAT-nr får du information om VAT-nr saknas på kunden. Likaså får du en varning om du raderar VAT-nr på en kund som har markeringen. 

På en kundfaktura om du markerar EU Periodisk sammanställning får du information om VAT-nr saknas på fakturan/kunden. 

Du får gärna beskriva hur ni arbetar med kunder/fakturor som gör att uppgifterna ändå saknas. Är varningarna lätta att missa?
Foto på TGC

TGC

• 2,412 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Helene,
1) Jag får ingen sådan varning (att VAT nummer saknas), vad menar du med "markerar EU-kund med VAT-nr"? Jag anser att om Land är satt till ett av EU länderna bör man få en varning om man försöker spara kunden med tomt VAT-nr fält.
2) Vad menar du med "På en kundfaktura om du markerar EU Periodisk sammanställning", det går ej att markera nåt sådant.
3) Vi fick f ö ingen notifiering när Periodisk Sammanställning skulle in för 1:a kvartalet 2015. Jag skyller ju inte på er men konstigt att det inte är konsekvent eftersom vi fick notifiering för 4:e kvartalet 2014. Har heller inte fått notifiering för 2:a kvartalet 2015 ännu. Har detta ändrats?
MVH Roger
Foto på Helene Struthers

Hej igen Roger! Vilket program är det du arbetar i? Mitt svar ovan är relaterat till hur det fungerar i senare versioner av Visma Administration. På fliken 2 på kundkortet i Visma Administration finns markeringen jag syftar på samt på fliken 2 på kundfakturan. Här kan du läsa mer om kriterierna för sammanställningen i just Visma Administration. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.