Bokföra tjänstegrupplivförsäkring och olycksfallsförsäkring

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!
Jag har fått min första faktura angåene Tjänstegrupplivförsäkring och Olycksfallsförsäkring. Hur ska den konteras?
Tjänstegrupplivförsäkringen har jag sett konteras på 7581, men Olycksfallsförsäkringen, kan den konteras på 7583?
Jag har ringt försäkringsbolaget som benämner Olycksfallsförsäkringen som ej avdragsgill, ej löneskatt, ej förmånsskatt. Hittar inget bra konto på egen hand.

Med vänliga hälsningar,
Mikaela
Foto på mjannok

mjannok

• 82 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,270 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Det här kan tyckas enkelt - men icke! Först måste man knäcka frågan om försäkringen utlöser förmånsbeskattning eller ej. Regeln är att privat sjukvård är förmånsfri och ej avdragsgill medan offentlig sjukvård förmånsbeskattas och är avdragsgill.

Det är inte ovanligt att sådana här försäkringar omfattar såväl privat som offentlig vård och i så fall ska premien proportioneras på en skattefri del (privata vården) och en skattepliktig del (offentliga vården). Arbetsgivaren får då göra avdrag för den del av premien som avser offentlig vård, samtidigt som den premien skall läggas till som förmån i lönehanteringen.

I ditt fall säger försäkringsbolaget att premien inte är avdragsgill vilket tyder på att försäkringen avser privat sjukvård. Någon förmånsbeskattning blir då inte aktuell. Du kan använda konto 7583, Olycksfallsförsäkring och hantera den som ej avdragsgill.

Vi hoppas på att försäkringen dock aldrig behöver utnyttjas!
Foto på agneta

agneta

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag tgl samt olycksfallförsäkring - Administration.

Hur bokför jag tgl  samt olycksfallsförsäkring
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Från 1 juli görs inte längre samma skillnad i privat eller offentligt finansierad sjukvård.
Det kan göra sjukvården till en skattepliktig förmån för den anställde och samtidigt avdragsgill för företaget.
mer info finns på Skatteverkets sida: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/privatsjukvard...

Jag arkiverar denna tråden.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.