Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontoplan för ideell förening

Jag har precis blivit kassör i en ideell förening. Vilken kontoplan ska jag använda?
Hur lägger jag upp en ev egen kontoplan?

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Om ni inte har en redovisningskonsult som föreslår någon särskild så finns det en kontoplan som heter Förening BAS 2013 som du kan använda.

Vill du skapa en helt egen kontoplan från grunden finns det möjlighet att skapa en tom kontoplan och då väljer du det alternativet som heter just Tom kontoplan. Då måste du skapa alla konton själv. Så ett tips är att utgå från förenings-kontoplanen och sedan inaktiverar eller tar du bort de konton du inte använder istället. Du har även möjlighet att lägga till egna konton i denna kontoplanen om du saknar något.

Kan även passa på att nämna att vi har ett föreningsprogram som är mer anpassat för föreningar där du exempelvis kan hantera medlemsregister med olika medlemskategorier, avtalsfakturering osv. Du kan läsa mer här: Visma Förening

Om du vill ha mer information om föreningsprogrammet ber jag gärna en kollega ta kontakt med dig, bara återkom i så fall.
Fd medlem
Inte tillämpbar

När det gäller BAS 2014 så finns motsvarande kontoplan, Förening BAS 2014.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Om föreningen ger bidrag till stöd föreningen vilken konto bokar man det. Det är kostnad. Och advokat kostnad är det 6580 bokar man. Martin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om det är en avdragsgill gåva bokför du det på 6993 Lämnade bidrag och gåvor, annars bokför du det på 6992 Övriga externa kostnader, ej  avdragsgilla. Som du skriver, advokatkostnader bokför du på 6580.
Fd medlem
Inte tillämpbar

FRÅGA: Hej! Jag har Visma eEkonomi Bokföring. Ska bara bokföra för en förening, men är nybörjare. Det är bara för revisorn.Har bl a använt kontot 6993 för inkommande gåvor till oss. Våra intäkter är i stort sett bara medlemsavgifter och gåvor. Vad ska jag använda? Utgår från 1930 för insättningar och fördelar det på 3901 och - tydligen felaktigt - 6993.När det kommer till kostnader behöver jag konton för annonser, porto, postavgifter, hyra av lokal (och annat), kontorsmaterial.

Finns det en kontoplan och hur hittar jag den? Ingår det i mitt program?

6993 används för lämnade gåvor. Erhållna gåvor ska du bokföra i kontoklass 3, vilket konto där beror på vilken BAS-kontoplan du använder.  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Hur och var väljer man BAS-kontoplan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Vilken kontoplan för ideela föreningar i Visma Admininistration 500?.

Hej!
Jag undrar vilken kontoplan ska jag använda? I mitt program finns inget kontoplan för förening.

Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
men Admin. 500 har ingen Förening 2014 kontoplan..... Betyder det att jag kan använda BAS 2014?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du väljer BAS2014 vid Använd kontoplanstyp, och i nästa steg väljer du Förening BAS 2014.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha. Nu fick jag den. Tack!