Bokföra inköp av lätt lastbil på avbetalning - eEkonomi

• 3
  • 8
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur bokför jag inköp av lätt lastbil? En kredit är tagen och moms ska dras.
Foto på Sanna A

Sanna A

• 160 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 3
  • 8
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,270 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Sanna

Trevligt med en lätt lastbil, hoppas att den kommer till stor användning i verksamheten!

Säg att vi köper en lastbil för 500 000 inklusive moms och samtidigt finansierar vi köpet genom en kreditgivare.

Då bokar vi först upp ingående moms om 100 tkr på konto 2641 och 400 tkr på konto 1242 Lastbilar. Sen bokför vi skulden till kreditgivaren på konto 2350, 500 tkr. Varje gång som vi får en avi från kreditgivaren bokför du amorteringarna mot konto 2350, räntekostnader mot konto 8400 och ev. avgift från banken mot konto 6570 och ta för vana att stämma av skulden med avin och konto 2350.

Sen får ni fastställa en avskrivningsperiod för lastbilen, t.ex. 10 år. Observera att avskrivningen inte ska spegla värdet på lastbilen utan den ekonomiska förslitningen. Bedriver ni ett lastbilsåkeri tycker jag att det är extra viktigt att tänka till när man bestämmer hur ni ska skriva av er anläggningstillgångar. Det är vanligt att man inte skriver av tillgången till 0 kr utan att man väljer ett restvärde t.ex. 25 % av nypriset för tillgången. Ju dyrare anläggningstillgångarna är ju viktigare anser jag det är att man väljer lämpliga metoder för avskrivningar. Det har förekommit skräckexempel när t.ex. ett bussföretag gör förlust tre år i rad efter att de köpt in en ny buss för att sedan göra en stor vinst år fyra då de byter in bussen och investerar i en ny. De har alltså skrivit av bussen för hårt.

I mitt exempel väljer jag att skriva av lastbilen till 25 % av lastbilens anskaffningsvärde eftersom min plan är att byta in den gamla lastbilen efter 5 år och köpa en ny. Detta innebär att det bokförda värdet på lastbilen kommer att vara 100 tkr efter 5 år.

Då ska vi alltså skriva av 300 tkr på 5 år vilket blir en avskrivning på 5 000 kr per månad som bokas på konto 7834, Avskrivningar på bilar och andra transportmedel i debet mot 1249 Ackumulerade avskrivningar på bilar och andra transportmedel i kredit.

När man köper bilar och lätta lastbilar måste man alltid kontrollera att momsen är avdragsgill. Det gör man enklast genom att logga in på transportstyrelsens hemsida och söka på registreringsnumret och kontrollera vilken karosskod fordonet har. Sen ringer man till Skatteupplysningen (tel. 0771 – 567 567) och frågar om man får lyfta den ingående momsen till den karosskoden som fordonet har.

Lycka till med bokföringen!
Hälsningar
Pär
Foto på Amer B

Amer B

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Går man in och skapar en manuell verifikation eller hur går man tillväga rent praktiskt i Visma eEkonomi?
Foto på Cecilia

Cecilia

• 70 poäng
Det undrar jag också
Foto på Thayr

Thayr

• 660 poäng 500 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Köp av lastbil av privatperson.

Hej,
mitt företag ska köpa en skåpbil (klassad som lastbil) av en privatperson för 160 000kr. Den är av årsmodell 2010 (om det nu påverkar livslängden i bokföringen). Hur går jag tillväga för att bokföra denna överföring till privatpersonen samt är momsen avdragsgill och kan bokföras? Samt slutligen hur bör denna tillgång upptas i avskrivningen?

Tacksam för svar!
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,004 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag tror att du hittar svar på din fråga i den här tråden.
Pär har här gett exempel på konton när företaget tagit kredit, men om ni redan har pengarna på till exempel 1930 så är det det kontot du använder istälelt för 2350 och struntar i ränta och avgifter på konto 8400 och 6570.

Återkom gärna om du har följdfrågor!
/Anna
Foto på Thayr

Thayr

• 660 poäng 500 badge 2x thumb
Vilket motkonto bör förslagsvis använda för inköpet av denna lätta lastbil? Samt hur ser ett exempel på avskrivning ut? Tänkte att det är lämpligt att skriva av den på 5 år.
Foto på Anna Svensson

Hej!

I Pärs exempel bokförs inköpet på konto 1242 som en tillgång.
Därefter bokförs avskrivningarna som kostnader på konto 7834 mot 1249.

/Anna
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

Hej thaer88!

För att momsen ska bli avdragsgill krävs att säljaren är momspliktig och lägger på utgående moms. Det finns vissa privatpersoner som är momsregistrerade t.ex. lantbrukare eller någon som bedriver enskilda firma. Har inventariet en gång köpts av någon som inte är momsregistrerad hamnar det "utanför momsen" och man behöver inte tänka mer på det. Har du köpt skåpbilen av en "vanlig privatperson" som inte är momsregistrerad så har du inte någon avdragsrätt för ingående moms.

Vad gäller avskrivningar ska de spegla förslitningen av bilen. Inte värdeminskningen som många tror. Säg att ni antar att den kan hålla i 10 år så kanske det är rimligt att skriva av på 10 år utan att den orsakar stora kostnader i form av reparationer. Ni behöver inte skriva av den till noll kronor utan t.ex. skriva av till ett restvärde. Om er plan är att investera i en ny om exakt 10 år skulle ni kunna skriva av den till ett restvärde, t.ex. 20 % av anskaffningsvärdet. Det krävs att tänka till och fundera på hur ni ska göra med avskrivningarna istället för att välja 5 år av gammal vana. Målsättningen är att ni ska komma så nära verkligheten som möjligt.
Foto på Jimie

Jimie

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Bokföra köp av liten lastbil - eEkonomi.

Hej!

jag har samma fråga som Tompi, fast jag använder mig av Visma eEkonomi. hur ska jag bokföra det då och på vilka konton?

Mvh J

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Momsredovisning och återbetalning vid inköp av liten lastbil - Enskild Firma
Foto på Yvonne

Yvonne

• 1,230 poäng 1k badge 2x thumb
Avskrivning bilar.

Hur stor avskrivning kan man göra när en bil är bokförd som en tillgång i företaget på kontot 1240? Bilen har ett inköpsvärde på 479 900 kr (Land Rover) och inköpet gjordes 2013.

Avbetalning sker till bilföretaget och ägaren redovisar förmånsvärde vid lön och redovisar skatt. Hur bokförs kostnaderna? Ränta och amortering?

Det finns också på kontot 1220 en utg. balans på 20 320 kr. Kan man göra en avskrivning på hela denna summan?

Yvonne
Foto på Lindis

Lindis

• 252 poäng 250 badge 2x thumb
Bokför inköp av traktor.

Hej,

Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra köpet av vår traktor som vi har på avbetalning.

Inköpspris ink. moms 275 000 kr.

Tack på förhand
// Linda
Foto på Anna Svensson

Hej Linda!

Jag tror att du får svar på dina frågor i den här tråden.
Istället för att använda konto 1242 som Pär föreslår kan du använda konto 1245 för traktorn.

Åtrerkom gärna om du har fler funderingar!
/Anna
Foto på Lindis

Lindis

• 252 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!
Jag har följt beskrivningen men blir inte klok på hur jag ska bokföra avskrivningen. Var anger jag antal år? Eller måste jag bokföra avskrivningen varje månad?
// Linda
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

Hej Linda.

Ni får fundera kring hur länge ni tänker använda traktorn. Vad kan vara rimligt? 10 år? En gång hjälpte jag en större gård med redovisningen och de gjorde ofta avskrivningar till restvärde. De köpte en traktor för t.ex. 500 tkr och hade för avsikt att byta in den efter 5 år och då uppskattade de att de skulle få 20 % av anskaffningsvärdet i inbyte. Alltså fick de en kostnad på 400 tkr utspritt på 5 år.

Hur ofta gör ni uppföljningar av resultatet? Om du bokför varje månad så är det rimligt att även bokföra avskrivningarna varje månad. Om ni gör resultatuppföljningar mer sällan så kan du välja att bokföra avskrivningarna en gång per kvartal eller en gång per år.
Foto på Tobbe

Tobbe

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Bokföra ett avbetalningsköp i eEkonomi?.

Hej,

Jag har precis köpt en maskin till verksamheten. Köpet är ett avbetalningsköp. Priset är 95000 inkl moms. Räknar med en livslängd på 5 år. Hur går jag tillväga för att bokföra köpet?
Foto på Tobbe

Tobbe

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Nu är jag med på själva avbetalningsdelen men hur bokför jag eventuell handpenning som betalas till försäljningsstället och inte till kreditgivaren?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,382 poäng 20k badge 2x thumb
Det belopp du betalar som handpenning kan du bokföra mot 1930 istället för 2350.
Foto på Tobiasoman

Tobiasoman

• 1,632 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra inköp och avskrivning av grävmaskin med kontantinsats och avbetalning - e....

Hej

Jag har ett AB och har köpt en liten grävmaskin. Hur skall detta bokföras och skrivas av för att det skall bli rätt.? Maskinen kostade 160.000 + moms (dvs 200.000). Köpet gjordes genom att en kontantinsats på 40.000 betalades till säljaren (ingen moms där). Den resterande delen på 160.000 ink moms kommer att gå via Nordea finans med avbetalning på 3 år, med en faktura från Nordea varje månad (fn. 3333 kr) . Total kreditkostnad är i dagens ränteläge är 8331 kr. Avskrivning på maskinen skall vara på 5 år om jag förstått det rätt.

Hur bokför jag detta på rätt sätt och på rätt konton.? Gärna ett konkret exempel med konton samt skärmbilder eftersom det är enklare att förstå och följa med då.

/ Tobias
Foto på Tobiasoman

Tobiasoman

• 1,632 poäng 1k badge 2x thumb
Tackar!
/Tobias
Foto på Lenita

Lenita

• 480 poäng 250 badge 2x thumb
När Victor skriver om amorteringens bokföring, är det inte 2440 Kredit som ska användas istället för 1930 Kredit (totala beloppet för avbetalningen)?
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Victor har nog förutsatt att bokföringen görs vid betalningstillfället.

Om man har fakturametoden däremot, får man använda 2440 kredit när man registrerar fakturan.

//Tina

Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Victor har nog förutsatt att bokföringen görs vid betalningstillfället.

Om man har fakturametoden däremot, får man använda 2440 kredit när man registrerar fakturan.

//Tina

Foto på Lenita

Lenita

• 480 poäng 250 badge 2x thumb
Ja det har han ju såklart gjort. Tack Tina :)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Hur du skapar en manuell verifikation kan du läsa här

/Susan
Foto på Amer B

Amer B

Hej, det vet jag, men eftersom jag inte har betalat hela beloppet så kan jag inte bokföra det manuellt då det uppstår en differens
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

Då missförstod jag nog din fråga.

Vad är det du vill göra?
Är det en leverantörsfaktura du lagt in för ett inköp och du inte betalt hela beloppet får du gör en delbetalning eller är det hur du registrerar inventarien du vill ha hjälp med?

Inventarier registrerar du under Bokföring - Inventarier- Ny inventarie

Återkom gärna med mer info så hjälper vi dig vidare därifrån.

Trevlig helg
/Susan
Foto på Amer B

Amer B

Hej!

Jag vill bokföra min lastbil som jag köpt på avbetalning, precis som trådstartaren. Problemet är att jag inte vet hur jag ska lägga upp det. Ska jag göra det som en manuell verifikation eller som en faktura? Om jag försöker göra det via en manuell verifikation så får jag en differens som programmet inte låte mig bokföra, och därmed kan jag inte checka av för varje avi jag får in... Eller är det kanske tänkt att jag ska göra en manuell verifikation för varje enskilt konto?
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Det spelar ingen roll om du gör det på en faktura eller en verifikation. Först bokför du inköpet, jag skriver exemplet som Victor gav ovan:

Kontot 1242 i Debet 160000:-
Kontot 2641 i Debet 40000:-
Kontot 2350 i Kredit 160000:-
Kontot 1930 i Kredit 40000:-

Har du faktureringsmetoden och skapar en faktura så blir det 2440 istället för 1930. Sen bokas 2440 bort mot 1930 när du gör betalningen. Har du kontantmetoden blir det som ovanstående direkt. 

Bokföringen ska alltid balansera, oavsett om det är en faktura eller en manuell verifikation, så kontrollera dina belopp. 

Titta sedan vidare på Victors exempel hur du gör för att bokföra avbetalningarna/amorteringarna samt avskrivningarna. 

Ha en bra dag! 

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.