Samlingsfaktura - olika valutakurs på orderna - Administration

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Om två order i utländsk valuta skall samlingsfaktureras går inte detta om valutakursen är olika på orderna. Detta är ett problem. Valutakursen kan vara olika beroende på hur ofta den uppdateras och med hur långt mellanrum orderna är inlagda. Det känns konstigt att behöva kontrollera och ändra valutakursen innan men fakturerar.
Jag har påtalat detta för telefonsupporten tidigare, hoppas ni kan titta på detta problem.
Jag förstår inte varför valutakursen styr detta.
Foto på Monica

Monica

• 2,208 poäng 2k badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 6 år sedan

• 1
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Monica,

Tack för att du lyfter frågan. Vi har gått igenom hur programmet hanterar den här situationen och spontant känns det som en hård begränsning. Där håller vi helt med dig.

För att rodda vidare i eventuella tekniska beroenden behöver vi däremot mer tid. Kanske finns det en anledning till att det är gjort på det här viset från början så frågan är egentligen hur stort ingrepp det är att ändra beteendet och möjliga beräkningar som påverkas av de olika valutakurserna. Utifrån hur vår planering ser ut ligger all vår fokus på efterfrågade önskemål och högprioriterade frågor så vi kommer inte ha utrymme att titta mer på detta just nu.

Om fler användare har synpunkter kring detta har vi större chans att prioritera utredningen i vår planering framöver.
Foto på Monica

Monica

• 2,208 poäng 2k badge 2x thumb
Hej. Jag vill på nytt lyfta denna fråga. Hur tänker ni gå vidare?
Om det hade varit så att valutakursen på ordern hade följt med till fakturan hade jag förstått att det finns en koppling. Men det gör den inte! Varför ligger det en valutakurs på ordern över huvud taget? Vad påverkar den?
Hur ska jag få andra att gilla den här synpunkten, så att ni kan prioritera den? Jag anser att det är ett fel i programmet.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Monica, 

Vi håller fortfarande med dig att det är en hård begränsning att två order med olika kurser inte kan samlingsfaktureras. För att arbeta med den här frågan behöver vi dock prioritera den i utvecklingsplanen och det har vi inte möjlighet att göra just nu. 

Valutakursen på ordern används för att kunna räkna fram priset på artikeln, så det finns ju ett syfte med den även om programmet inte kan skapa en samlingsfaktura för två order med olika kurs. 

Om du har en prislista i svenska kronor används valutakursen på ordern för att räkna fram vad à-priset blir i kundens valuta. Om du istället anger ett à-pris eller summa i kundens valuta används kursen till att räkna ut Summa Kr. À-priset och summan i kundens valuta följer med till fakturan så att kunden blir fakturerad enligt överenskommelse. Beloppet i Summa Kr på fakturan räknas dock om enligt aktuell kurs och det kan ju då skilja sig från Summa kr på ordern. 
Foto på sharkgordon

sharkgordon

• 2,234 poäng 2k badge 2x thumb
Sitter med samma problem. Har nånga norska kunder som vi fakturerar i Euro och dessa kräver samfaktura då hanteringen med tull/införsel blir dyrare och kräver mer tid ju fler fakturor det är. Har jagat i evigheter varför inte det blir samlingsfakturor även fast man trippelkollar att det är ikryssat samlingsfaktura. Detta känns ju som bagatell av bugg man måste kunna åtgärda på enklaste sätt.
Foto på sharkgordon

sharkgordon

• 2,234 poäng 2k badge 2x thumb
Vill lyfta denna fråga igen. Hur går det? Kan man samlingsfakturera i nya versionen av Admin 2000 nu med SQL databas.