Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bättre markörförflyttning vid inskrivning av verifikation

Programmet Förening

Jag har efterlyst detta tidigare, men när kommer ni att kunna lägga in funktionen att man vid bokföring av transaktioner kan förflytta sig vågrätt i "blanketten" Verifikation (och sammaledes vid radbyte) genom att använda tab-tangenten? Det skulle underlätta betydligt i st f att man som nu måste byta fällt genom att flytta markören med musen

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för din synpunkt. Jag är osäker på hur du menar så jag börjar med att sammanfatta möjligheterna du har idag i programmet:

I din arbetsbild, oavsett om du står på en verifikation eller på en faktura kan du navigera dig mellan fälten helt med hjälp av tangenterna.
*Tab-tangenten förflyttar dig från fält till fält i den ordning de är placerade (med vissa undantag).
*Shift+Tab tar dig tillbaka mellan fälten i motsatt ordning.
*Enter-tangenten har en likvärdig funktion men verkställer också val i fälten. Denna ska du använda på raderna. På radnivån i din verifikation, om du trycker Enter, får du upp en ny rad när raden är "färdig".
Info om de vanligaste tangenterna hittar du här:
http://www.vismaspcs.se/visma-support...

info om övriga snabbkommandon och tangenter hittar du här: http://www.vismaspcs.se/visma-support...

Återkoppla gärna om tangenterna ovan inte hjälper dig, utveckla då gärna hur du önskar att det fungerade istället.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur då osäker på hur jag menar?
Jag vill kunna hoppa till nästa ruta åt höger när jag registrerar en verifikation och det funkar i idag. Trycker man på Tab efter att ha valt konto, så kommer kontotexten upp i nästa ruta till höger - men sedan, för att fylla i fältet för Benämning, går det inte att komma dit medelst Tab-tangenten, och inte till Debet eller Kredit heller. Trycker man på Tab då, så syns ingen reaktion alls på skärmen förrän markören plötslit hamnat uppe i översta rutan (den som heter Ver nr). Det är väldigt många undantag i Tab-förflyttningen på det viset. För att komma till de önskade fälten måste man klicka där med musen och det ger inte särskilt snabb inmatning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Lena,

Tack för ytterligare beskrivning, då förstår jag bättre vad som är problemet. När du har valt första kontot på raden och tryckt Enter flyttar du dig mellan kolumnerna med pil-tangenterna. Du behöver alltså inte klicka med musen.

Enter-tryckningarna i registreringsbilden för verifikationer är anpassad för att du snabbt ska kunna mata in värden som oftast är av störst betydelse dvs kontonr och debet/kredit. Trycker du Enter efter debet/kredit ställer sig markören i Konto-kolumnen på en ny rad.
*Vill du komplettera eller ändra någon uppgift på raden tex Benämning använder du alltså pilarna.
*Vill du att markören (vid Enter) ska stanna i kolumnerna Resultatenhet, Projekt eller Transaktionsinfo kan du ställa in det per konto i kontoplanen.