Diff på arbetsgivaravgiften - Lön 600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej
Har nyligen tagit över bokföringen av skattedeklarationen och upptäckte i dag ett fel
Beloppet på arbetsgivaravgiften i bokföringsunderlaget för lönerna och beloppet för det samma på arbetsgivardeklarationen inte stämmer exakt, det diffar alltid mellan 1-1,9 kr
Dvs om deklarationen uppger ett belopp på 134894 så står det 134 895,48 i bokföringsorden ?

Något måste vara felinställt men var ska jag leta?
Foto på Kicki

Kicki

• 174 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vanligtvis har detta med avrudningarna att göra.
Programmet gör inte avrundningar av arbetsgivaravgiften på lönekörningen utan gör den på arbetsgivardeklarationen eftersom samma arbetsgivardeklaration kan innehålla flera lönekörningar. Kan det var detta som spökar?

Detta tas också upp i önskemålet Avrundning arbetsgivaravgifter till bokföringen - Lön 600

Tryck +1 eller lämna gärna en kommentar i tråden om du gillar idén.
Foto på Kicki

Kicki

• 174 poäng 100 badge 2x thumb
Troligtvis
Men som jag förstår det så betyder det att vi måste manuellt avrunda arbetsgivaravgiften vid bokföringen av lönerna så det stämmer med deklarationen?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej igen!

Jag är inte helt med på hur du menar, på arbetsgivardeklarationens bokföringsunderlag bokförs utbetlaningskonto och sen debiteras hela skulden från de sociala avgifterna.
Får du ändå något kvar då?

Exempel:
Lönekörning:
314,20 bokas upp på kredit 2940

Arbetgsivardeklaration
314,20 bokas i debet på konto 2940.
Foto på Bj

Bj

• 4,828 poäng 4k badge 2x thumb
Jag har ett litet tillägg när det gäller kontot.
Jag tycker att 2940 tillhör upplupna kostnader på längre sikt och att man skall använda 2731 till arbetsavgifterna som skall betalas månaden därpå.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.