Maillänk mellan Admin 2000 och Outlook 2013 fungerar ej

• 4
  • Problem
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej. Har Visma Admin 2000 och har nu uppgraderat ifrån Windows 7 med Officepaket 2010 till Windows 8 och Office 2013. Det som händer i Admin 2000 är att länken mellan "mailknappen" i Admin 2000 till Outlook inte fungerar längre. Det fattades några strängvärden i Windows message subsystem, MAPI, MAPIX och MAPIXVER vilka jag har lagt in. Det funkar fortsatt inte. Däremot om Outlook 2013 ställs i Administratör läge så funkar länkningen med Admin 2000, MEN...då lägger snabbsökfunktionen av i Outlook 2013. Är det någon som har en bra idé om hur detta kan lösas?
Foto på Incite

Incite

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 4
Foto på rogge

rogge

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
har samma problem i admin 500 som jag just upptäkt. hur ställer man outlook i adminläge?
Foto på rogge

rogge

har gjort som instruktionerna säger med adminläge och registerändringen.
går fortfarande inte.
är outlook igång så säger den att det används av ett annat program, stänger jag ner outlook så blir det ett ospecat fel.
Däremot om jag går in i kundregistret och mailar därifrån går fint.
det är ju själva fan när man nu lagt pengar på en äkta version äntligen så fungerar det inte :(
Foto på rogge

rogge

se där ja då hittade jag äntligen att outlookversionen 2013 är 32bitars på min dator.
Foto på Roald Osbakk

Roald Osbakk, Systemarkitekt

• 480 poäng 250 badge 2x thumb
Kör ni möjligtvis Office 365 Small Business Premium?
Foto på rogge

rogge

home and business 2013 har jag och mitt har börjat fungera nu :), dock hoppar inte mailet fram självt utan man får trycka på den blinkande nere i aktivitetsfältet.
Foto på rogge

rogge

vet dock inte jag om snabbsökfunktionen som trådstartaren nämnde funkar
Foto på Roald Osbakk

Roald Osbakk, Systemarkitekt

• 480 poäng 250 badge 2x thumb
Om man googlar på "instant search outlook 2013" hittar man lite förslag på lösningar.

Ett scenario som verkar krångla är tex. när man har fler versioner av Office på datorn.
Foto på johangeorg

johangeorg

• 556 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har nyss installerat Office 2013 som en del av vårt Office 365-abonnemang. Det är då en click-to-run-installation som blir installerad. När jag försöker maila t.ex. en faktura från Visma SPCS 2000 5.5 så står det att ingen MAPI-mailklient är installerad.
Vi kör även Lundalogiks Lime Easy, och de har bekräftat att det är ett fel i click-to-run installationen av Office 2013 och har en patch som gör att Lime funkar, men det hjälper inte för Visma Administration 2000 5.5. Har ni något förslag på lösning?
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Vi har ingen lösning på det idag för Visma Administration. Vi får bevaka den här frågan och se över behovet av en åtgärd i förhållande till andra önskemål. Som det ser ut just nu har vi inte möjlighet att prioritera detta tillsvidare.
Foto på sharkgordon

sharkgordon

• 2,204 poäng 2k badge 2x thumb
händer det ngt i detta ärende? Väldigt irriterande att behöva starta båda programmen som admin för att kunna göra ngt som tidigare fungerade problemfritt.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Vi hade inte möjlighet att prioritera den här utredningen till version 2014.0. Status just nu är att detta är en av många frågor som vi önskar utreda närmare i och kring produkten, därför kan jag inte garantera att vi har ett resultat i just den här frågan under året.
Foto på Herbert

Herbert

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Vi får också "Ingen MAPI-kompatibel e-postklient finns installerad" med Outlook 20013, borde det inte gå att göra någon justering i Windows 7?
Foto på Kimmo

Kimmo

• 60 poäng
Har samma problem hos oss. Finns det någon lösning på problemet än?
(Redigerad)
Foto på Herbert

Herbert

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Jag löste problemet med denna instruktion:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/k6h02asciglqf
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.