Räkna ut moms och nettopris på övrig insättning i eEkonomi

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har ofta problem med att det tar sån tid att fylla i övrig insättning eller uttag när det är flera poster, dvs tjänster och varor med olika moms. Det som tar tid är att få fram beloppen även om jag har momsräknare i ett annat fönster i webläsaren. Jag måste ändå komma ihåg beloppet med ören exakt rätt, och klicka mellan fönstren för att dubbelkolla. På många kvitton står summa och moms, men inte nettobeloppet, då måste jag ändå räkna när det är flera poster (vid bara en post kan man ju köra uteslutningsmetoden och se resterande belopp längst ner)Förut har jag använt visma enskild firma, där det var jätteenkelt, det fanns helt enkelt tre kolunner en för varje moms, det räckte att fylla i ett belopp så blev de andra två automatiskt rätt : ) Jag önskar att det skulle finnas något sätt att räkna ut moms och nettopris i eEkonomi
Foto på Ellinor

Ellinor

• 1,860 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 3
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Funktionerna kan alltid bli enklare och jag tar synpunkterna med mig. Det vi hjälper dig med idag är att när du angett den totala summan och momsen kan du längst ner till höger se differensen dvs nettobelopp. Funktionen finns för Övrig insättning, Övrigt uttag och Inköp mot kvitto.
Foto på Sara

Sara

• 114 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Kan jag få momsen att räknas ut automatiskt vid matchning av kortförsäljning? - eEkonomi.

Mina kunder betalar med kort, mot kvitto inte faktura. När jag matchar dessa insättningar som försäljning kan systemet räkna ut momsen direkt eller måste de göras manuellt på varje insättning?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Det finns ingen sådan funktion i dagsläget som räknar ut momsen automatiskt, men vi har fått liknande önskemål tidigare. Jag slår ihop din tråd med denna idén så får vi en bra överblick hur många som efterfrågar detta.

Tack för att du delar med dig!

/Annie
Foto på Ellinor

Ellinor

• 1,860 poäng 1k badge 2x thumb
Hej hur går det med att kunna räkna ut momsen lättare. Det du svarade att man ser en summa längst ner fungerar ju bara om det bara är en post i verifikationen, men jag har ofta flera med olika moms dessutom.
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Som det är nu så jobbar vi inte aktivt med just denna funktion utan arbetar med att förbättra och införa andra nya funktioner som fler kunder önskar. Enskild firma som diskuterades har funktionen då man väljer att lägga in Ny inbetalning. Där talar man i inställningarna om vilka momssatser mina varor/tjänster har som jag arbetar med för att få en enkel registrering på inbetalningar som inte har koppling till en kundfaktura eller artiklar. Smidigt tycker jag också och tar med mig det förslaget.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.