Positiv räntefördelning - Enskild Firma

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
I översikt deklaration för ink.år 2012 har det lagts in positiv räntefördelning 8.800 ca och jag undrar vad detta innebär. Jag vet att det blir 30% beskattning på det beloppet men vad händer sen, ska det återföras ett annat år om situationen ändras ? Är det bra för mig att göra detta nu eller kan det sparas till annat år, eller försvinner möjligheten om jag inte gör detta nu ? Tacksam för lite upplysning...
Foto på kajo46

kajo46

• 1,816 poäng 1k badge 2x thumb
  • dum

Publicerades för 6 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,382 poäng 20k badge 2x thumb
Positiv räntefördelning kan ses som en bonus för att du låtit vinster ligga kvar i företaget istället för att ta ut dem som eget uttag. Skatten blir som du skriver 30%, det vill säga bra mycket lägre än om du hade fått beskatta beloppet som ett överskott av näringsverksamhet.

Belopp som inte utnyttjas sparas till nästa års taxering och du behöver aldrig föra tillbaka utnyttjad positiv räntefördelning.
Foto på kajo46

kajo46

Tack ! Då vet jag hur det fungerar. Om jag inte vill utnyttja detta för 2012 så ändrar jag bara till 0 kronor i deklarationsförslaget så blir det kvar till nästa år.
Foto på kajo46

kajo46

Hej igen !
En person med erfarenhet av bokföring säger till mig att det egna kapitalet måste
uppgå till 50.000, och det gör det inte nu i mitt fall, för att få utnyttja detta.
Kan det ha ändrats ? När jag lade in mina siffror i inkomstplaneringen så kom det upp som förslag att utnyttja detta. Blir lite förvirrad nu och är tacksam för klargörande.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,382 poäng 20k badge 2x thumb
Det stämmer att egna kapitalet, eller kapitalunderlaget, måste uppgå till minst 50 000 kr. Observera att det avser siffrorna som gällde vid årets ingång. Så om du hade ett eget kapital på minst 50 000 kr vid årets ingång kan du räntefördela i deklarationen, oavsett kapitalunderlagets storlek per den 31/12 2012.

Programmet baserar sin beräkning på de värden som angivits under Arkiv - Ingångsvärden och du kan se beräkningen på utskriften Rätnefördelning och Expansionsfond under Rapporter/Utskrifter - Deklaration/Årsbokslut.
Foto på HAQ

HAQ

• 866 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, 
Jag lånar den här tråden då jag inte riktigt förstår Räntefördelning Expansionsfond under min deklaration trots att jag läst igenom på både Skatteverket samt Visma. 

Om jag förstår det rätt så är det en summa som blivit vinst i samband med årets slut men som jag valt att inte ta ut. Om detta stämmer så vill jag dock nu i början av året ta ut dessa, och kan man då inte göra detta som ett vanligt uttag?

Under Expansionsfond så är det ungefär det dubbla beloppet. Denna summa som står under tillgångar är ett belopp som varken motsvarar vad som finns i företaget eller något som jag sett i bokföringen.
Eget uttag har alltid har motsvarat halva fakturabeloppet (minus moms) och beloppet kvar på konto är sparad skatt som blir kvar efter preliminärskatten.

"Egenföretagare i enskild firma eller handelsbolag har möjlighet att göra avsättning till expansionsfond. Detta är en resultatutjämningsmetod som kan ge möjlighet att skjuta upp den definitiva skatten på företagarens hela nettovinst."

Skjuta upp? Med risk för att låta korkad (men det är säkert fler som undrar), men när har det här skjutits upp?
(Redigerad)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej,

Då denna fråga avser Visma eEkonomi och inte Visma Enskild Firma skapar vi en egen tråd för din fråga :)

/Sofia

Du hittar den nya konversationen här: Räntefördelning / Expansionsfond - Visma eEkonomi Deklaration för enskilda firmor...