Bokföra försäljning av inventarier - eEkonomi

• 5
  • 9
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hur ska jag bokföra att jag har sålt någon/några av min a inventarier som jag köpt in och som finns bokförda som inventarier i mitt företag?
Foto på svanberg.consulting@yahoo.se

Publicerades för 7 år sedan

• 5
  • 9
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Bokföringen blir olika beroende på vilken sorts inventarier det handlar om och om det är vinst eller förlust på din försäljning.

Vad har du sålt för inventarier och har det blivit vinst eller förlust per varje inventarium?

Om du arbetar med programmet Visma Anläggningsregister kan du ta ut SIE-fil på dina sålda inventarier och importera det till Visma Avendo eEkonomi.
Foto på wilmanette

wilmanette

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
När jag säljer iväg lite inventarier tex. bord osv. på vilket konto lägger jag det?

Mvh. Anette
WILMA

This reply was created from a merged topic originally titled
Inventarieförsäljning.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,262 poäng 3k badge 2x thumb
Jag skulle vilja att du börjar med att besvarar de frågor som min kollega Anna ställer i denna tråd så ska jag försöka hjälpa dig med rätt konto sen.

/Annie
Foto på wilmanette

wilmanette

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har sålt av några säljbord från butiken. Det har naturligtvis blivit en förlust då inköpspriset var ca det tredubbla.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej igen!

Tänkte att det är lättast om jag visar ett exempel på hur det skulle kunna se ut vid en förlust.

I mitt exempel var anskaffningsvärdet var 32 000 kr och ackumulerade avskrivningar var 12 000 kr. Jag sålde det för 5000 kr inkl moms. Du använder samma konton som när du bokade upp inventariet och avskrivningarna, i mitt exempel använder jag konto 1220 och 1229. Jag använder sen konto 7973 - Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier.

K 1220 32 000 kr
D 1229 12 000 kr
D 1930 5000 kr
K 2611 1000 kr
D 7973 16 000 kr

Här bokförs nu utgående moms utan någon försäljning och då kommer programmet att varna i momskontrollen när det är dags för momsredovisning. Ett alternativ är att bokföra två poster med försäljning också. Först vanlig försäljning 25% i kredit. Sedan jämna ut samma belopp i debet med ett försäljningskonto som är momsfritt. På så sätt tar försäljningskontona ut varandra i bokföringen men det redovisas korrekt till momsrapporten eftersom det första kontot har momsrapportkod och det andra kontot inte har det.

Du får gärna återkomma om något är oklart så ska jag försöka förklara.
Foto på TH

TH

• 60 poäng
Hej Annie. Vilket momsfritt konto skulle du föreslå att man använder i såfall?
Med vänlig hälsning TH
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Det jag menar med ett försäljningskonto som är momsfritt är egentligen ett försäljningskonto som inte har någon momsrapportkod. Det spelar alltså ingen större roll vilket konto. Enklast är kanske att kopiera ett befintligt konto för vanlig försäljning och lägga på ett närliggande nummer. Ta sedan bara bort momsrapportkoden på detta kontot.

/Annie
Foto på timonline

timonline

• 522 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Om man säljer en bil kontant på en enskild firma som inte har någon moms att dra av, hur bokförs själva försäljningsintäkten(om man använder Eekonomi)?

Kan ni ge något exempel?
Foto på Anna Svensson

• 91,880 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Är bilen bokförd som ett inventarium? Blev det en förlust eller vinst vid försäljningen? Annie har gett exempel på hur det bokförs vid förlust i denna tråden.

/Anna
Foto på Soundman Z

Soundman Z

• 60 poäng
Skulle man inte kunna boka av restvärdet (hela inköpsvärdet- ackumulerad avskrivning) mot eget kapital och sedan ta upp hela försäljningen på ett försäljningskonto med 25% moms för att det skall bli rätt i momskontrollen.

/MVH Johan
Foto på Anna Svensson

• 91,880 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Johan!

Jag hade nog hellre gjort enligt Annies förslag nummer två och bokföra försäljningen på två intäktskonton. Ett i kredit och sen samma belopp i debet utan momskod.
/Anna
Foto på Lasse

Lasse

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Förlust vid inventarieförsäljning.

Hur bokförs en förlust vid inventarieförsäljning (Anläggningstillgångar), förlusten är
ca. kr. 1.000.000. Vidare hur tas denna upp i bokslutet samt vid deklarationen??
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,262 poäng 3k badge 2x thumb
Jag slår ihop din tråd med denna där du hittar svar på din fråga. Återkom gärna här om du har fler funderingar.

/Annie
Foto på Lasse

Lasse

Hej. Vad händer i bokslutet? Blir förlusten i rr ./. kr. 1.000.000? Vad händer i
br kan jag spara denna förlust till kommande år? Inventarierna försvinner i br?
/Lasse
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Hej igen!

Det kommer att bli en förlust på resultatrapporten och inventarierna försvinner från balansrapporten. Vad jag vet så tror jag inte att du kan spara förlusten till kommande år.

Det kanske finns nån annan användare här på forumet som har erfarenhet och kan ge input kring detta?

/Annie
Foto på Lasse

Lasse

Hej igen,
Kom mitt svar fram? /Lars
Foto på Lasse

Lasse

Hej igen,

Man kan spara förluster i max 10 år, vilket således kan göras i detta fall.
RR blir således ./. kr. 1.000.000. I BR försvinner inventarierna och den balanserade
förlusten blir kr. 1.000.000. Är detta riktigt fattat vad gäller slutsatsen? /Lars
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Hej igen Lasse!

Det stämmer att inventarierna försvinner från balansrapporten och det blir en kostnad i resultatrapporten.

När du skriver att man kan spara förluster i max 10 år så tänker du kanske på underskottet i ett aktiebolag rent generellt. Du kan spara ett underskott i verksamheten framåt i tiden och då förs underskottet in i nästa års deklaration och minskar nästa års resultat. Vad jag vet får detta sparas hur länge som helst. Det är alltså om du totalt sett får ett underskott i ditt bolag.
Foto på Media Bosse

Media Bosse

Hur bokförs försäljning av inventarier?.

Hej!

Två frågor:

Hur bokförs försäljning av inventarie, marknadsvärde 6 500
inkl moms, som har införts i samband med öppningsbalansräkning 2014?

D  1910  Kassan                                                                         5
300

K  2611  Utgående moms                                                           1
060

D  7970  Förlust avyttring ...                                                       2
260

K  1223  Inventarier utrustning vid öppningsbalansräk.              6 500

Hur skall jag bokföra för att moms redovisningen i Wisma
bokföringsprogram skall fungera.

Är en lösning:

K  3010  Försäljning 25%                                        5
300

D  3110  Försäljning momsfri                                   5 300

Vore tacksam för svar!

Hälsningar!

Bosse
Foto på Lisa

Lisa

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning av inventarier i enskild firma.

Är det något jag bör tänka på vid en försäljning av inventarier i en enskild firma? Hur hanterar jag faktureringen och inbetalningen?
Foto på Stefan

Stefan

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning av inventarie samt redovisning i inventarieförtäckning (Visma eEkonom....

Vi har sålt en maskin för 450 ́(360 ́+ moms 90 ́). Den har köpts för 500 ́och skrivits av med 100 ́. Alltså en förlust med 40 ́. Vi bytte redovisningsprogram under 2015 och matade in alla inventarierna i inventarieförteckningen i efterhand, vilket kan innebära problem? Maskinen finns dock noterad i förteckningen med 400`som kvarvarande värde. Vid försäljningen skrev jag av misstag ut en vanlig kundfaktura och 360 ́ blev redovisad som varuförsäljning. Har ringt och frågat hur jag ska rätta detta i bokföringen samt vilka åtgärder som behöver man göra i inv.förteckningen. Fick mailsvar från er med denna instruktion:

"Bokför försäljning av inventarie:

När du har sålt en inventarie måste du skapa en manuell verifikation för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du måste också också skriva ett manuellt kvitto och ge till köparen av inventarien. Du bokför du försäljningen av inventarien enligt nedan:

Steg 1. Registrera försäljningen
  1. Välj Ny verifikation.
  2. Välj konto 1510 Kundfordringar och bokför hela försäljningsbeloppet i debet.
  3. Välj konto 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige och bokför den utgående momsen i kredit.
  4. Välj konto, beroende på om du gjorde en vinst eller förlust vid försäljningen, och bokför vinsten/förlusten i kredit.
Välj konto 3970 Vinst vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en vinst vid försäljningen och konto 7970 Förlust vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en förlust.

1. Välj Bokför".
Summan på debet sidan blir enligt ovanstående 450`. Summan på kreditsidan blir då 90 ́+ 40 ́= 130 ́ ??  Verkar inte utgöra fullständig förklaring för försäljningstransaktionen? Dessutom tycker jag att förlusten borde hamna på debetsidan, för att belasta resultatet? Hur ska jag bokföra förlustaffären, rätta den felaktiga kundfakturan samt göra rätta åtgärder i inventarieförteckningen. Och framför allt, i vilken ordning? 
Foto på pd

pd

• 1,098 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avskrivning såld bil.

Har sålt min skåpbil och vet inte riktigt hur jag ska ställa
upp konteringen.

köpte för 59892kr konto 1240

har gjort avskrivning:

1249 K

7834 D

med utgående saldo -29952

har med andra ord 29940 kr kvar att skriva av.

Sålde för 55000 (44000 ex moms) in på 1930

Hur gör jag för att få rätt på konteringarna??
Foto på pd

pd

Hej

Har läst Annies förklaring ovan och undrar om detta blir rätt??

1240 K 59892:-

1249 D 29952:-

1930 D 55000:-

2611 K 11000:-

7973 D -14060:-

3051 K 55000:- försäljning 25% moms

3054 D 55000:- försäljning momsfri

Om det ovan är rätt, hur gör jag med kundens faktura, är den försäljningen med ovan eller bokför jag det som en vanlig försäljning vid sidan om?? 

Känner mig aningens vilse!?

Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Du ska inte använda några försäljningskonton, så ta bort de 2 nedersta raderna (konto 3051 och 3054). Sen får du ändra 7973 till konto "vinst avyttring inventarier" efter som du gör en vinst och inte en förlust :-).

Anskaffat 59 892,-

Avskrivet 29 952,-

Ger värde idag 29 940,-

Sålt för 44 000,-

Ger en vinst på 14 060,-

//Tina

Foto på pd

pd

Tack för svaret!!

Om jag har förstått det rätt så blir det

3973 K  (14060 kr)

Har en fråga till!

Hur bokför jag försäljningen, ligger den med i konteringen eller ska jag ta den vid sidan om, tycker det är ganska rörigt.

Har ju skickat faktura via visma som behöver bokföras... 

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Du bokför inget annat än det jag angett. Du kanske i princip bokföra fakturan hur som helst, så länge du ser till att vända bort konteringen på en gång. Det kan du ju t ex göra i samma verifikation som du tar bort inventarien och skriv även faktura nr på ver, så är det lätt att komma ihåg vad du gjort även vid ett senare tillfälle.

//Tina

Foto på pd

pd

Tusen tack!!
Foto på pd

pd

Hej har nu fått problem med momsredovisningen, kanske ni kan förklara vad som är fel???
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Det beror på att programmet förväntar sig att moms ska beräknas med 25% på ett försäljningskonto och så blir det ju inte i det här fallet.

Om du inte fick avdrag för ingående moms vid anskaffningstillfället behöver du inte redovisa någon moms. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/bilarmoms...

Om du använt bilen i "momsad" verksamhet får du acceptera avvikelsen i momsredovisningen och skriva en förklaring i kommentarsrutan på momsredovisningen.

//Tina

Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb

Kanske lite samma sak här men jag kör ändå;

Vi har löst en leasingbil som jag konterat 1930 K 10000, och 1240 debet 10000.

Nu skall jag sälja denna vidare och hur gör jag för att få detta rätt? Eftersom det inte är någon moms vid inköp av bil, så skall jag inte heller fakturera ut den med moms. Vilka konton skall jag använda mig av vid försäljningen? 

Kan jag göra fakturan i Visma2000 och få det att bli rätt?

Tänker så att det blir rätt på momsrapporten tillika så måste jag väl kreditera också 1240 med det belopp som bilen löstes för.... Någon som kan hjälpa mig här?

Skulle väl kunna göra en kontantfakturan (Bilen) betalas direkt när fakturan görs vid leverans, så jag skulle ju kunna lägga den 1930 D12000, 1240kredit 10000, differensen  2000 vilket konto?

/Marie

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Spelar ingen roll om du gör faktura eller kontantnota. Differensen ska du lägga på 3974 vinst vid avyttr bilar om du sålt för 12 000,- eller 7974 förslust avyttr bilar om du sålt för 8 000,-.

Hela konteringen blir

1510   12 000,-

1240  -10 000,-

3974  -  2 000,-

Jag har då förutsatt att du inte hunnit göra några avskrivningar på bilen.

//Tina

Foto på MarieN

MarieN

Tack så hemskt mycket Tina, då fick jag bekräftelse för att jag tänkte rätt :) (Nej helt riktigt, inga avskrivningar har gjorts på bilen)
Foto på MarieN

MarieN

Hej igen, En liten fundering till visst kan jag lika gärna använda 14xx konto istället för 1240, eftersom jag ändå säljer vidare direkt ??

//Marie

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Om man ska vara helt korrekt ska bilar bokföras på 1240, men eftersom värdet är så lågt och den bara ska "mellanlanda" på ett balanskonto, tror jag inte någon kommer ha någon direkt synpunkt på vilket konto du använder i detta fall.

Foto på Claudia

Claudia

• 212 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avyttring inventarier.

Hej, jag har sålt inventarier med en liten vinst, jag hade bokfört fakturan på konto 3690 sidointäkter men sen kom jag på att jag måste bokföra avyttringen av inventarierna och vill då vända bokningen på 3690 och använda 3973 vinst avyttring maskiner/inventarier, men jag får inte ihop så att bokningen blir rätt, jag får en diff på momskontrollen, hur skall momsen bokas och hur ska jag koppla kontona till momsrapporten?

Jag har bokat
D 3690
K 3973
K 1220
D 1229
D 3975 (ny konto jag lade upp anskaffning anläggningstillgångar för att få det att balansera)

Tacksam för hjälp!

CL
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Om du tar bort konto 3975 och bokar mot 1510 (om du gjort faktura) eller 1930 om du fått betalt borde det bli rätt.

Om det inte är lösningen måste du visa hur du gjorde den första bokningen, för att du ska kunna få korrekt hjälp.

//Tina

Foto på rifum

rifum

• 378 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sålt leasingbil med förlust.

Vi har sålt en leasingbil för x antal kronor till en bilhandel. Bilhandeln har löst leasingen och vi har betalat y antal kr till bilhandeln.Från bilhandeln har jag fått ett dokument som säger summan y ska betalas, vilket vi också gjort. Hur bokföra?