Administration 1000 - Ingen MAPI kompatibel e-postklient - (Office 2016 Click-to-Run)

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Vi hjälper kunder med deras IT-miljöer. I förra veckan fick vi in ett ärende om att det inte gick att maila från Administration 1000, de fick då upp felmeddelandet "Ingen MAPI-kompatibel e-postklient finns installerad"

Kunden ringde till supporten som kikade på detta. Supporten sa att Office var trasigt och jag skulle reparera detta så skulle det funka.

Jag reparerade Office och installerade om Administration 1000. Samma fel.

Ringde supporten och de gjorde alla felsökningar de kunde, två personer var uppkopplade och de kom fram till att det var inget dom kunde göra. De visste inte vad det berodde på, de hade ingen lösning kvar.

Den lösningen som jag slutligen fick göra var att installera Office lokalt på datorn, då fungerade det direkt.

Detta problem kunde jag sedan enkelt återskapa på en annan dator. Problemet har med Office 2016 installationen via Office 365 (Click-to-Run).

När jag mailar er supoprt för att göra er uppmärksamma på detta får jag detta svar:

"Hej!

För att man ska kunna mejla från programmet behöver man ha ett Mapi kompatibelt e-postprogram installerat på datorn.

Click and run är inte installerat lokalt på datorn så det är därför som det inte fungerar att mejla.

Om du har ytterligare frågor i detta ärende får du gärna återkomma till oss på supportavdelningen.

Om du vill ha hjälp direkt hittar du vår supporthjälp och chatt på vismaspcs.se. Kika gärna in på vårt forum där du kan ta del av andra användares frågor och svar!

Med vänliga hälsningar"

Så nu har jag några frågor.

1. Är det er officiella svar att Visma Administration inte fungerar med Office installationer "Click-To-Run"?
2. Om svaret på fråga ett är "Ja". Varför har er telefonsupport ingen kunskap om det?

Mvh
Marcus
Foto på Marcus

Marcus

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 3
Foto på tjivarp

tjivarp

• 62 poäng
Sitter just nu och brottas med exakt samma problem( Fast i löneprogrammet). Visma support tycker allt ser rätt ut men fungerar gör det inte. Office 365 (2016)
(Redigerad)
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

• 3,274 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Administrationsprogrammet kommunicerar med e-postklienten via det så kallade MAPI-gränsnittet.  Click-to-versionerna är en teknik som gör att programmet installeras i en "isolerad miljö" för just det programmet, vilket gör att det inte är installerat på samma sätt som en icke Click-to-run version. Vi testar inte våra program mot Click- to-run versionerna och kan inte garantera att det fungerar. Läs gärna mer om detta i tråden Kan inte skicka mail från Visma Lön via Outlook 2013.

Varför du inte fick detta svaret i din första kontakt i ärendet kan jag inte svara på. Vi brukar dock kontrollera annat också när vi får dessa frågor på grund av att vissa kunder får det att fungera även med Click-to-run, trots att det är inget vi testar och kan garantera (precis som Microsoft själva beskriver). 

Jag hoppas detta är svar på din fråga även om det inte är ett solklart Ja eller Nej.
Trevlig helg!
Foto på klf

klf

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Inget nytt på den här fronten? Click-to-run är ju trots allt den väg Microsoft väljer, något som också förenklar hanteringen av licenser för många. Av detta nu relativt gamla svar ser det ut som att Visma inte integration med Microsofts Office365 lösningar på agendan. Är det fallet eller är det något ni arbetar på? Torde ju inte vara den svåraste uppgiften för att framtidssäkra produkten, då det kommer att bli fler och fler Office365 installationer.

Mvh
/Kimo Lee
Sys adm
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

I dagsläget testar vi inte programmet mot Click to run. Vi har haft vissa kunder som fått det att fungera då vi lagt registernycklarna men inget som vi kan garantera. 
Jag lägger det vidare som ett önskemål till kommande versioner av programmet.

/Elin
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Klf,

När det gäller Click to run-versioner så blir de, precis som min kollega Petra skriver ovan, isolerat installerade på datorn. Oftast så används dessa för att kunna använda två officeprodukter på samma dator, exempelvis under en övergångsperiod när man ska byta till en ny version. Microsoft är själva öppna med att dessa installationer kan göra att tredjeparts-lösningar kan fungera sämre eller sluta fungera helt då installationen inte är densamma som vanliga installationer av Outlook. I dagsläget har vi ingen lösning på problemet, men vi kommer hålla uppsikt över det för att se om förutsättningarna ändras längre fram.
Foto på Susan

Susan

• 60 poäng
Hej,

Kapar tråden lite , då jag sitter och försöker få ett annat av Era program, (Visma Förening) att skicka e-post via inbyggda mailprogrammet i Windows 10..., med negativt resultat.

Finns det inga planer att integrera en enkel e-postklient i Era program, som primärt används för utgående e-post!? En dylik lösning skulle ju ta bort problematiken med icke-kompatibla mailklienter..!?

Undrar,

- Torkel
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,208 poäng 50k badge 2x thumb
Bryter ut detta och skapar en ny tråd /Anna

Du hittar den nya konversationen här: Integrera Windows 10s inbyggda mailprogram med Visma Förening
Foto på Lars

Lars

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette När kommer Visma Administration 1000 fungera ihop med Outlook 64bitar, Office 365....

Det verkar inte finnas någon lösning.....
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 4,432 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Lars,

Jag tror att du hittar svaret i den här tråden och gör du inte det så får du gärna återkomma så ska vi hjälpa dig. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Kristina 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.