Administration 2000 v2018.03

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Är det endast AutoCollect som är löst iom Administration 2018.03 eller har ni löst andra buggar? Vi sitter i en sits med ett väldigt illa fungerande system och tydligen ingen möjlighet att backa tillbaka till gamla versionen. Jag hoppas innerligt att 2018.03 löser det mesta av bekymren men jag hittar ingen lista över ändringar som visar på vad som är buggrättat.

Under de tre dagar vi kört 2018.01 har vi bl.a (har säkert glömt en hel del) råkat ut för följande bekymmer:

  • Kraftig prestandasänkning inom Visma Administration och även på servern i stort.
  • Systemkrash vid körning av rapporter
  • Urval fungerar inte längre (specifikt operanden "TILL")
  • Orderlistan uppdateras inte med automatik. Man måste forcera fram en uppdatering av listan genom att gör förändringar i urvalet exempelvis växla mellan att lista på fakturanummer och fakturadatum.
  • Integration via Sharespine fungerar inte vid mottagande av exportbeställningar (blir fel med bl.a fraktkostnad).
  • Sökfunktionen (listor) fungerar på helt annat sätt i samtliga delar vilket ger extra steg för användarna.
  • Integrationen till Unifaun går extremt långsamt. 
  • Orders kan numera ändras även när de är markerade som utskrivna. Kanske rent av en fördel för oss men det är en stor skillnad mot tidigare som jag inte sett någon dokumentation av.
  • Att återgå till orderlistan från kundfaktura genom att använda spårningsfunktionen fungerar inte längre. När man kommer tillbaka till orderdelen så ser det inte ut som när man nyss lämnade den.
  • Vid registrering av leverantörsfaktura så hoppar fakturaraderna runt ibland. Verkar som systemet försöker sortera om raderna automatiskt. Oklart på vad.
  • Decimalfel vid prisimport. Såg nu att det är en känd bugg men supporten sa inget om det när jag kontaktade dem om detta.
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
  • Frågande

Publicerades för 1 år sedan

  • 2
Foto på LW

LW

  • 20,834 poäng 20k badge 2x thumb

Ja, det här är ofattbart. Med tanke på väntetiden på supportsidan, förstår jag att det här problemet nog är större än vad vi tror.

//L

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik
Vi kommer att kontakta dig under dagen.
Vad gäller dina funderingar så ja det var bara AutoCollekt rättningen med i den versionen. Jag får inte till ditt problem med Orderlistan som inte uppdateras. Har du kanske någon integration? 
Urvalet TILL är detsamma som .. kan du använda det i stället? Kan du berätta mer vad du menar som går att ändra på en utskriven order, jag ser ingen skillnad från tidigare. Är det Lev datum el kommentar? I så fall har de alltid gått att ändra. 
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Jag har pratat med Sharespine och de säger att problemet ligger hos Visma. Databasen uppdateras men Visma-gränssnittet uppdateras inte med automatik som det gjorde förr. Vi ser alltså inte nya orders om vi inte forcerar fram en uppdatering. En markant försämring mot tidigare.
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Helena,

Det var tråkigt att höra att det bara är Autocollect. 
Ja, vi får in orders via Sharespine. Tidigare ploppade de upp i listan löpande. Nu syns de inte alls förrän man tvingar fram en uppdatering i Visma exempelvis öppnar och stänger orderdelen eller ändrar listning.

Vi har alltid använt TILL för att ange ett spann för att exempelvis få ut flera inkommande följesedlar på samma plocklista. Exempelvis löpnr 1000 TILL 1005. Numera ger TILL inga träffar.  Dubbelpunkt fungerar dock utmärkt upptäckte jag. Alla våra lathundar är dock skrivna med TILL och varför det upphört att fungera förstår jag inte. 

Enligt användarna har det gått att göra artikeländringar på en utskriven order. När jag försöker själv så ser jag inte att det fungerar så låt mig dubbelkolla det. 
(Redigerad)
Foto på Pelle

Pelle

  • 538 poäng 500 badge 2x thumb
Även vi har råkat ut för prestandabekymmer med Sharespine. Ordrar funkar hyggligt men att synka produkter och lagersaldon tar mycket lång tid. Vi kör även återrapportering av kundinbetalningar med Sharespine och senast när vi körde tog det åtta timmar och avslutades med felkoden C00000005 som innebär att man måste köra registervård. Registervården tar cirka fem timmar för oss...
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Oj, jag har inte testat att göra återrapportering ännu. Det låter väldigt oroväckande.
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
För oss funkade det men gick extremt långsamt precis som allt annat via Visma-API numera tyvärr. 
Foto på Pelle

Pelle

  • 538 poäng 500 badge 2x thumb
Skönt! Vi kan ha haft problem med att SQL-versionen kräver lite mer av servern. När vi bytte servern för en vecka sedan har vi inte fått felkoden, men det går, trots en ny överdimensionerad server mycket långsamt...
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej
Ska försöka sammanställa alla dina problem och synpunkter på bästa sätt. 

  • Kraftig prestandasänkning inom Visma Administration och även på servern i stort.  - Ja det är vi medvetna om och jobbar hårt för att få programmet snabbare och säkrare. 
  • Systemkrash vid körning av rapporter  -  Vilka rapporter gäller det? Vi har uppmärksammat några rapporter som kommer bli bättre.
  • Urval fungerar inte längre (specifikt operanden "TILL") - Använd .. jag har felanmält ändringen. Om och när en ändring kommer vågar jag inte lova.
  • Orderlistan uppdateras inte med automatik. Man måste forcera fram en uppdatering av listan genom att göra förändringar i urvalet, exempelvis växla mellan att lista på fakturanummer och fakturadatum. -  Du menar att uppdatera-knappen inte fungera? 
  • Integration via Sharespine fungerar inte vid mottagande av exportbeställningar (det blir fel med bl.a fraktkostnad). - Denna kollar vi på just nu om det är ett fel eller inte. 
  • Sökfunktionen (listor) fungerar på helt annat sätt i samtliga delar vilket ger extra steg för användarna. - Ja det är en förändring med sökvalen, jag har den med mig som en synpunkt för kommande versioner.
  • Integrationen till Unifaun går extremt långsamt. - Det görs förbättringar på prestandan hela tiden och en liten förbättring kommer i nästa version som kan gynna dig. Kolla bara med er Integration så de har hunnit testa innan ni uppdaterar.
  • Orders kan numera ändras även när de är markerade som utskrivna. Kanske rent av en fördel för oss men det är en stor skillnad mot tidigare som jag inte sett någon dokumentation av. - Kan jag inte återskapa och ser ditt svar att du skulle återkomma när och om du kan se kollegorna återskapa problemet.
  • Att återgå till orderlistan från kundfaktura genom att använda spårningsfunktionen fungerar inte längre. När man kommer tillbaka till orderdelen så ser det inte ut som när man nyss lämnade den. - Detta är en förändring som kan bero på vilken urval/sortering du har på Orderlistan, kan det skett en förändring på ordern som gör att det inte visas på samma vis. Förklara annars mer exakt hur du menar och vilket urval du har mm.
  • Vid registrering av leverantörsfaktura så hoppar fakturaraderna runt ibland. Verkar som systemet försöker sortera om raderna automatiskt. Oklart på vad. - Detta känns om ett prestandaproblem som kommer att bli bättre framöver. 
  • Decimalfel vid prisimport. Såg nu att det är en känd bugg men supporten sa inget om det när jag kontaktade dem om detta. - Tråkigt att vi inte höll oss uppdaterade gällande detta fel. Felet kommer att bli åtgärdat.
Vad gäller Återrapportering håller vi på att felsöka vad det är som går fel.  Kommer en hög med felmeddelande? 
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Tack för återkopplingen!  Förra veckan fick jag besked om att en ny version skulle släppas denna veckan men det verkar inte skett. När beräknas den komma?  Nedan är svar på de frågetecken som var ovan (förutom den om Spårning där jag får återkomma). 

Systemkrash vid körning av rapporter. Det gäller rapporter som vi själva gjort långt tillbaka i tiden. Rapporterna listar artiklar med respektive lagerplatser baserat på artikelrader från leverantsfaktura eller följesedel. 

Orderlistan uppdateras inte med automatik. Nya har alltid dykt upp automatiskt förr. Numera krävs att man gör en manuell uppdatering. Vi har flera gånger råkat ut för att användarna missat nya orders. Borde vara en väldigt enkel fixa att lägga in en auto-refresh.  

Orders kan numera ändras även när de är markerade som utskrivna. Detta var en felrapport som gällde 2018.01 och vi har inte kunnat återskapa detta i 2018.03 så felet är löst eller så var det en missuppfattning redan från början. 

Vid registrering av leverantörsfaktura så hoppar fakturaraderna runt ibland. Jag tog skärmdumpar för att själv se vad det är som händer. Av någon anledning som poppar det ibland upp en blank rad överst i artikelkonteringen. Den kommer och går så någon bugg är det allt. Se min lilla bild. I detta fallet är vi på Leverantörsfaktura under fliken Beställt och vi bokar då mot en av dessa beställningar.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik
Ny version har jag förhoppningar på är klar nu i veckan.
Det känns som det har hänt något med dina egenskapade rapporter. Det jag skulle kunna göra är att titta på dom om du vill, alternativt är att skapa om dom.

Orderlistans uppdatering kan tyckas vara en snabbfix, det är mycket som kan och kanske ska påverkas av samma. Men jag har rapporterat det som ett önskemål.
Orders som kan ändras efter dess utskrift har jag varken sett eller hört om, så vad jag vet har det aldrig gått och ska inte gå.
Känner igen din tomma rad och att den hoppar upp och ner. Det blir bättre för varje släpp som påverka prestandan. 
Foto på FilipCC

FilipCC

  • 216 poäng 100 badge 2x thumb

Har ni även fixat problemet med att man inte kan se föregående års resultat när man tar ut en resultatrapport i den nya uppdateringen? Det står bara 0,00 på alla poster i den kolumnen då.

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej 
Jag får upp värde i föregående års resultat. Följ gärna versionsnyheterna i hjälpen så ser du vad som är fel och rättat. 
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Användarna rapporterar att det tar över minuten att få ut en vanlig plocklista även om den bara gäller en enda order. Ibland hänger sig Visma vid utskrift att plocklista.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik.
Jag har förstått att plocklistan tar tid för några användare, detta kommer att bli bättre till kommande versioner. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.