Administration 2000 via VPN - "Det gick inte att ansluta till databasen"

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Pågående
Hej,

Vi har efter flera år med fungerande VPN-uppkoppling nu erfarat samma fel som flera andra i detta forum. Nämligen "Det gick inte att ansluta till databasen". Det är endast när vi försöker ansluta via VPN, klientuppkoppling inom nätverket är inga problem.

Har läst att ni tycker man ska skapa nya användare och slå på Behörighetskontroll. Behörighetskontrollen är alltid på och ny användare avhjälper inte problemet. SQL:en är up and running.

Vad kan vara felet? Börjar bli lite uppretad över att Visma krånglar och strular så mycket nu för tiden!
Foto på Niklas Hamrin

Niklas Hamrin

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 4,948 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Niklas Hamrin!
Det är alltid svårt att hitta felen eller vad som orsakar problemen när de ligger i nätverken.
Men känns som att det borde vara en fråga om rättigheter elleranvändargrupper eller liknande. Borde inte vara själva VPN-tekniken som är ett hinder frånatt kunna köra överhuvudtaget.
Men detta är något som jag måste titta vidare på för att bemöta dig med ett bra svar. Jag får be att få återkomma.