Administration 2018.1 - återkoppling

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi installerade 2018.1 i måndags. Vi hade mycket stora förhoppningar om prestandaförbättringar och har försökt att få användarna att hålla modet uppe. Tyvärr blev upplevelsen av nya versionen en stor besvikelse. Möjligen går det snabbare att ta ut bokföringsjournaler men i övirgt krävs väldigt god vilja för att se några som helst förbättringar tyvärr. Systemet går fortfarande långsamt. Integrationerna går väldigt, väldigt, väldigt långsamt (Sharespine och Unifaun).
En enkel plocklista kan ta flera minuter, om Visma inte hinner krascha först.

Kommer den stora prestandaförbättringen i en snar uppdatering? Jag börjar bli mycket orolig och användarna klagar konstant.
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,578 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 2
Foto på Hans W

Hans W

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
För vår del blev det till och med en kraftig försämring av prestanda. På gränsen att programmet nu inte är användbart i vissa moduler, t.ex att ställa ut kundfakturor.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej 
Jag är medveten om att det fortfarande går långsamt mot vissa integrationer, vi jobbar på det och det blir bättre för varje version som kommer. 
Jag skulle vilja veta lite mer vad du menar Hans W, kan du beskriva lite med vad som händer när du jobbar med dina fakturor. Vad gör du och hur? Har du en integration?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik
Är det plocklistan som finns i programmet eller är det en importerad eller egenskapad plocklista du använder?
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,578 poäng 2k badge 2x thumb
Det är plocklistan som finns i programmet. Även om vi väljer att skriva plocklista för en enda order, som innehåller en enda artikel, så kan det ta flera minuter eller orsaka krasch. 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Tack jag kollar detta. Har du en vanlig installation av Administration? Server och klienter?
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,578 poäng 2k badge 2x thumb
Bara server. Användarna loggar in via RDP på samma server. Er SQL-installation.
Foto på Hans W

Hans W

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, vi jobbar i fleranvändarmiljö (server + klienter), det är en av våra användare som rapporterat problemen från sin klient (ansluten på trådat nätverk till servern).

Vi har en integration mot Billbox avseende leverantörsfakturor (överföring var tionde minut tror jag). Vidare har vi ett antal egna integrationer gjorda, de startas dock manuellt vid behov och har inte använts i detta sammanhang.

Det som börjat ske efter uppdateringen är följande:

-skapa ny kundfaktura
-börja skriva kundens namn (t.ex. ac för ACME AB) och bekräfta när den är hittad i registret (tar längre tid än tidigare)
-fyll i artikelrad (fritt, ej kopplat till produktlista)

Så här långt allt ok även om uppslag i kundreg tar ovanligt lång tid.

-försök byta konto på artikelrad så förblir kontolistan tom. Vet man konto kan man skriva i det så lyckas programmet oftast hitta det.

-skriv ut fakturan, då verkar det som om programmet inte lyckades slå upp kunden trots allt utan kvar står bara ac vilket även fakturan på skärmen uppdaterats till.

Jag har sett den här effekten att kunden återställs till inknappade tecken tidigare, vid något enstaka tillfälle, om man varit väldigt snabb att byta fält i samband med uppslag av kund, nu händer det väldigt ofta,

Jag skall se om jag kan få mer information från användaren, eller hänga över axeln på honom vid nästa fakturering.

/H
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,578 poäng 2k badge 2x thumb
En grej som faktiskt går mycket bättre nu är "Koppla underlag" på leverantörsfaktura. Ordentlig prestandaförbättring.
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,578 poäng 2k badge 2x thumb
Ytterligare en bugg.  Sitter på kvällen och ska kontera artiklar på leverantörsfaktura. Inte första gången jag får dessa felmeddelanden. Garanterat själv på servern för stunden. Lösningen är att vänta en bra stund och försöka senare.  Inget effektivt arbetssätt.

 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik!
Behöver veta mer för att kunna lokalisera ditt problem. Du har inga andra fönster öppna när du jobbar med leverantörsfakturorna? Knappar du in hela fakturan manuellt eller kommer den in via något annat system?
Vad gäller din plocklista du undrade över tidigare så är den utskriften långsam. Det kommer att bli bättre. Jag har sagt det innan och kommer säga det igen förmodligen men för varje version så blir något bättre. Versionerna planeras dessutom släppas oftare än vad vi gjort historiskt. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.