Alkoholskatt - Administration

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
ha en kund med mikrobryggeri som fakturerar öl leveranser med olika alkoholskatter, som vi i sin tur kan hantera med artikelnummer. Finns det någon möjlighet att summera alkoholskatt vid slut av månaden, för att slippa hantera detta vid sidan om i Excel dokument. Skulle vara toppen om det kunde hanteras som periodisk sammanställning.
Foto på Fiona

Fiona

• 442 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 26,740 poäng 20k badge 2x thumb
Lägg till olika konteringsvarianter så bör det komma rätt....

Gå in under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELKONTERINGAR

Här kan du skapa olika koder och lägga in separata konton för de olika skattesatserna. Då får du på ett relativt enkelt sätt summeringar per månad för varje "artikel"

Davor
Foto på Fiona

Fiona

Tackar ;)
Foto på Fiona

Fiona

Nu har jag lagt upp artiklar/lager MEN jag kan konstatera, att det behövs utökning av enheter.
Jag vill ha på faktura levererat flaskor, fat mm och inte liter - folk kontrollerar sina fakturor och jag tror att det blir åter igen krångel att omräkna liter till enhet flaska/fat mm.
Att göra dubbelt jobb får vi ständigt höra på VISMA träffar är inte framtiden - då trycker jag på att detta med punktskatten skulle kunna fungera bättre om man har lagt till möjlighet med två enheter under artiklar/lager. Samtidigt vid utskrifter - uppföljning efter en månad vill jag ha åter igen utskrift för min kund hur många flaskor eller fat mm. har levererats till respektive kund och för att göra redovisning för alkoholskatt till SKV vill jag utskrifter med liter. När vi har kommit så här långt, då tycker jag att man skulle kunna göra samma möjlighet att överföra dessa poster med fil direkt till SKV. Som ROT/RUT, moms, löneskatter mm.
Tacksam om någon kan svara från VISMA.
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Tack för din synpunkt, vår utvecklingsavdelning kommer att ge återkoppling på ditt önskemål.

/Fredric
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Fiona!

Tack för ditt inlägg!

Du kan lägga till egna enheter under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Artiklar/Lager- Enheter, men jag förstår det som att nästa problem blir att rapporterna endast visar enheten på artikeln och inte gör någon omräkning från exempelvis Fat till Liter? Du får gärna återkomma om jag missförstår dig. Vi har inte sett en större efterfrågan på varken omräkning av enheter eller fil till Skatteverket för att rapportera alkoholskatt. Därför kan jag säga att det inte är planerat till de närmaste versionerna. Jag kommer dock att se över hela behovet samt vad en förändring skull innebära i programmet för att se om vi kan införa någon hjälp kring detta i programmet till senare versioner. Blir det aktuellt i framtiden så kommer jag att ge er information i den här tråden.
Foto på Fiona

Fiona

Hej Joanna,
det du skrev vet jag att man kan lägga upp enheter - ok. för mig.

Det som jag ser problem i är att jag vill använda två enheter på en artikel. Dvs. när jag skapar faktura skulle jag kunna välja båda enheter fast på utskriften faktura skulle det vara flaskor/fat (enhet 1) på sammanställning liter (enhet 2). Pris per enhet måste hänga med dvs. pris 1 och pris 2
Jag tycker att detta skulle vara hur smidigt som helst för att kunna hantera alkoholskatt.
Uppskattar om ni kan tänka om och inte kasta bort idé..

Tusen tack på förhand!
Lada Antonsson
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej igen!

Tack för återkopplingen! Gäller det att utskriften endast ska visa liter så kan det vara så att man kan göra en malländring för att få med omräkningen där, men det skulle innebära en stor malländring för att säkerställa att allt beräknas rätt och det är heller ingen lösning för att få tillgång till flera enheter på samma artikel.

Jag bevakar detta och har det med mig när vi diskuterar förändringar i programmet! 
Foto på Fiona

Fiona

Jag håller med att det skulle vara klumpig lösning MEN snabbast.
Om ni vill göra rätt - då är det att definiera enhet flaskor/fat hur mycket liter det är redan i första enhet upplägg och sedan driva detta vidare - då skulle man ha rätt omräkning från början och priserna skulle hänga med..
Tusen tack att du ta den här problem med dig när ni ska diskutera förändringar i programmet!
Uppskattar jättemycket! 
Foto på Ekontera

Ekontera

• 336 poäng 250 badge 2x thumb
Antal bryggerier växer ju och vill man ha dessa som kunder i Visma är det det angelägen att hitta en lösning på detta.
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Hej,

Håller med om att det hade varit super. Det är inget vi planerar att ändra just nu, men om det är fler med dig som har det här behovet gilla gärna förslaget med +1 knappen.

/Susanne

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.