Förskottsbetalning av order - Administration/Webshop

• 8
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Om man har en order och kunden ska betala den i förskott så kan man ju trycka skapa faktura, men sedan kan man aldrig trycka levererad eftersom en faktura är skapad... I systemet ser det sedan ut som om man har fakturerat utan att skicka något eftersom man ínte kan trycka i levererad. Eller också får man trycka levererad fastän man inte gjort det och ha handpåläggning på hela ärendet... Inte direkt optimalt...
Foto på tj

tj

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 8
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning. Tack för din synpunkt.
Foto på Anneli Malmgren

Anneli Malmgren, Employee

• 1,170 poäng 1k badge 2x thumb
När du fakturerar en order kommer programmet att göra utleveransen per fakturadatumet om du inte har markerat för Levererad på ordern. Markeringen Levererad på ordern behöver du endast använda om du vill göra själva utleveransen från ordern och till ett visst datum (det som står i Lagerbokf datum)
Någon speciell hantering för förskottsbetalning finns inte i programmet. Men här följer ett par tips på hur du kan hantera det, beroende på om det är hela beloppet kunden har betalat eller inte:
Förskottsbetalningen är en del av fakturan:
I detta fall skulle du kunna skapa en faktura på det belopp som kunden ska förskottsbetala och därefter skapa en betalningsrad med betalningen när kunden har betalt.
På ordern skriver du in en textrad med förskottsbetalningen och skriver beloppet med minus i Summa. När du sedan skapar fakturan får du en faktura som du kan skriva ut till kunden med det belopp som kunden fortfarande ska betala.
Betalt hela beloppet som förskottsbetalning:
Bokför själva förskottsbetalningen manuellt på ett verifikat (med ett förskottskonto) och skriv en textrad på ordern så att du kommer ihåg att den är förskottsbetald med det beloppet. När du sedan skapar fakturan, skapar du en betalning som konteras på förskottskontot.
Du skulle kunna ange förskottsbetalning som minuspost som i fallet med att förskottsbetala del av fakturan. Det enda är att, eftersom totalen på fakturan är 0, kommer den inte kommer med i kundreskontralistan även om du väljer visa slutbetalda, samt att du inte kan ha inställningen i företagsinställningarna att du vill ha frakt/expavg från och med ett visst belopp.

Att införa en bra hantering för förskottsbetalning är en förändring av grundläggande funktionalitet. För att kunna titta vidare på detta skulle vi behöva mer information om hur man kan tänka sig att det skulle fungera. Har ni några idéer om detta, skriv gärna i så fall i denna tråd.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,758 poäng 3k badge 2x thumb
Jag kan bara hålla med om att det är ett väldigt trasslande när man ska förskottsfakturera!!!

Om man lyckas få kunden att betala på ordererkännadet så har man kvar ordern i listan för saker som ska levereras men man måste använda förskottskontering och komma ihåg det...
Om man gör en faktura så måste man ha en dummyorder där man skriver in att man har saker att leverera... och det blir fel i lager...
Foto på Ingrid L

Ingrid L

• 212 poäng 100 badge 2x thumb
Här kan jag bara instämma! Alldeles ny i programmet, ska göra min första kundfaktura som då dessutom är en förskottfaktura.
Enligt den här tråden ska förskott från kund bokföras på konto 2420: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Men hur får jag till detta i praktiken? En smidig lösning efterfrågas för jag misstänker att jag kommer att göra en del förskottsfakturering och vill ha dem på rätt ställe från början.
Foto på Jan Wester

Jan Wester

• 1,740 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan!

Sitter med precis samma problem. Har Visma Webshop kopplat till Visma 1000, där betalar alla kunder i förskott. Oftast är det inget problem eftersom man levererar i samband med att man hanterar ordern när den kommer in. Men.... en inte obetydlig andel kunder skriver.... "jag är hemma på fredag och kan ta emot leveransen då". Ett annat scenario är att jag på en artikel i webshopen skriver "Slut , levereras tidigast 14 okt"
I båda fallen får jag ordrar som ligger i listan som är olevererade och bör vara markerade som det så jag ska ha kontroll. Men de är betalda.

Det blir skitjobbig bokföring då det kommer in en massa betalnignar på kontot som inte har någon faktura.

Enda lösningen som jag ser det: Lås för f.n inte rutan för att bocka av och på levererad i ordern i samband med att den är fakturerad. Då får ju vi användare verkligen valuta för att det finns en sån ruta att bocka i.

Det vore ju också bra om man hade som programinställning (för dem som vill det) att ordern alltid ska bockas i levererad i samband med att man fakturerar.

En annan grej som jag önskar samma funktion på: Lås inte raderna 1-3 i fliken kunduppgifter på ordern - där fyller jag i vikt och antal kollin som transportbryggan använder sig av. Kommer man bara ihåg att fylla i vikt o antal kollin direkt vid orderns ingång så är det inte ett problem men ibland glöms det bort.

/Janne
Slåttergubbens ekologiska fågelmat
Foto på Mia

Mia

• 406 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,
Jag har samma problem använder systemet så som ni beskrivit genom att göra en faktura på konto 2420 och sen gör jag en rad på ordern i minus med beloppet som förskottsbetalt. Men ett problem som uppstått förutom att det är krångligt och tar en massa tid är att kunden gärna vill ha momsen specificerad med varukvittot och det går inte utan kunden måste se till att ha handpenningskvittot för att få momsen korrekt redovisad.
Foto på Mia

Mia

• 406 poäng 250 badge 2x thumb
jag har exakt samma problem!
Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

• 1,588 poäng 1k badge 2x thumb
Jag ställde en liknande fråga med rubriken "Förskottsbetalningar i Administration" för någon dag sedan, kanske ni kan lägga samman dessa trådar, det är uppenbarligen flera som har problem att hantera förskottsbetalningar!

Eleonor Jakobsson

This reply was created from a merged topic originally titled
Förskottsbetalningar i Administration/Webshop.

När kommer ni med en bra lösning för att hantera förskottsbetalningar av beställning i webshop eller finns det redan men jag inte förstått hur det kan hanteras? Idag skapar jag en faktura och sänder betalinformation till kunden. För att hålla koll på vilka fakturor ska bevakas klickar jag bort krysset så fakturan står som ej utskriven. När jag sen stämmer av inbetalningar uppfattas det som att fakturan "inte finns" tills dess jag noterar den som utskriven och jag blir påmind om att varorna ska packas och levereras. MEN är jag inte totalt fokuserad, vilket händer alltför ofta, så missar jag att ändra status till ej utskriven och kunderna blir självklart irriterade när inte varorna kommer! FINNS det ett bättre sätt, om inte, vad har ni för planer?
Foto på Jan Wester

Jan Wester

• 1,740 poäng 1k badge 2x thumb
Förskottsbetalning av order.

Hej,

Jag har också Visma webshop med både förskottsbetalaning och kortbetalning. Visst man betalar lite mer för kortbetalning men det kompenseras av det administrativa slitet med förskottsbetalningar. Visst tycker även jag att Visma kunde ha smidigare funktioner vad gäller denna hantering med order/faktura kommer man inte ifrån att man varje dag ska logga in på banken och stämma av kontot och hantera varje order mer för sig manuellt.

Jag har löst det så att jag struntar i att stämma av kontot och skickar förskottsbetalningarna samma dag som kortbetalningarna - omgående. Nöjda och ibland lite förvånade kunder. Ingen kreditförlust ännu. Men det är klart... det beror ju lite på vad man säljer hur stor risk man är benägen att ta.

All den administrativa tiden jag sparat väger gott och väl upp för några ev kundförluster. För att inte tala om några kundförluster till som vägts upp på alla som valt förskottsbetalning - där jag cashar in sköna slantar på alla rörliga avgifter jag slipper vid kortbetalningar. Funderar till och med på att lägga på en rabatt på "förskottsbetalningsalternativet" för att locka fler kunder dit. Det skulle löna sig.

Ett annat alternativ är att ha ett betalningsalternativ som heter "Faktura följer med leveransen"
Då har kunden gått med på det och du har juridisk rätt att driva in betalningen - vilket man kanske inte har för en skickad leverans som borde varit betald innan....
Det finns stora webshopar som har detta betalningsalternativ som enda alternativ.

Med vänlig hälsning
/Janne

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Förskottsbetalningar i Administration/Webshop

Eleonor Jakobsson

Förskottsbetalning av order.

Jag skulle vilja att det fungerade ungefär så här. OM en kund valt förskottsbetalning skulle systemet ge en hint om det i samband med att jag prickar av dagens inbetalningar, t.ex. genom en dialogruta som kommer upp och talar om:
Observera, detta är en förskottsbetalning!
Sedan inbetalningarna är avprickade skulle jag sen vilja kunna sortera fram förskottsbetalade fakturor som INTE är levererade och fixa leveranserna.

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Förskottsbetalningar i Administration/Webshop
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej på er,

Tack för alla synpunkter och input i den här frågan. Era olika beskrivningar visar att det finns ett behov av en bättre lösning. Det jag får ta ställning till är hur detta behovet förhåller sig till andra områden i programmet där vi ser möjlighet att förenkla för många användare och där det finns en efterfrågan.

Eftersom programmet idag inte är anpassat för förskottsbetalningar vet jag inte hur stort ingrepp som krävs för att få till en bra lösning. Ni ger flera konkreta förslag som vi skulle behöva titta närmare på när vi diskuterar flödet i sin helhet. Jag återkommer här i tråden om och när vi har utrymme att prioritera och fördjupa oss i de här frågorna, i vilket fall vi troligtvis behöver ställa följdfrågor till er.

Eleonor Jakobsson

Bifogar en skärmdump över de våra senaste order, de flesta via Web och som ni ser väljer många kunder förskottsbetalning! Med andra ord är det viktigt med smidiga lösningar för att bevaka dessa betalningar och leveranser.
Foto på Helene Struthers

Tack Eleonor, mycket bra och tydligt exempel.

Eleonor Jakobsson

Och problemet är fortfarande lika stort!
En "enkel" lösning som skulle hjälpa väldigt mycket vore om ett fält som visar betalningsvillkor kan väljas till eller alltid fanns med när man registrerar en betalning, som jag visar på bild längre ned. Jag är INTE intresserad av någon integrationslösning!

Eleonor Jakobsson

Jobbar ni med detta?
Foto på Helene Struthers

Hej Eleonor, just nu fokuserar vi på andra prioriterade områden i produkten. Vi arbetar inte med den här frågan för tillfället.

Eleonor Jakobsson

Detta är självklart fortfarande ett problem. För att få en signal om en inbetalning gäller en förskottsinbetalning, skulle ni åtminstone kunna göra så att ett fält som visar betalningsvillkor kan väljas till när man registrerar en betalning. I dagsläget ser jag fakturanummer, valuta, valutaenhet, betalt belopp, valutakurs, betalt belopp kr.  Där under finns också ett fält, fakturainformation, där hade finns inte betalningsvillkor heller med, och där skulle det inte bli lika synligt så mitt första önskemål är att kunna välja till betalningsvillkor  i listan.
Foto på Helene Struthers

Hej Eleonor, 

I version 2015.2 hittar du Kolumninställningar om du högerklickar i Inbetalningar eller Återrapportering inbetalningar. En av kolumnerna du kan välja in är Betalvillkor, enligt ditt önskemål. 

Läs mer om nyheterna i versionen här
Foto på Bjarne Össurarson

Bjarne Össurarson

• 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
DataPartner AB har sedan länge en integrationslösning för just hantering av Förskottsfaktura, som man kan skapa direkt i orderläge från integrationsmenyn i Visma Administration 1000 eller 2000.
För närmare upplysning: http://dpab.se/losningar2/saelj-order-och-leverans/foerskottsfaktura
eller ring till mig 031-7881231
mvh
Bjarne Össurarson 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.