Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Aktiehanteraren verkar inte kunna hantera inlösenrätter - Skatt/Skatt proffs

Ni skriver : När det gäller s k
inlösenrätter så ska dessa kapitalbeskattas med hela värdet när dessa rätter
säljs/löses in. Moderaktiens ursprungliga anskaffningsutgift påverkas inte då
.

Jag är helt med på detta, men det verkar inte som om ni har någon automatisk hantering av inlösenrätter som ni har med inlösenaktier?? Om man använder sig av hjälpen "inlösenaktie" och sedan skriver 0 % (i andra bilden på Inlösenaktie) på anskaffningsutgiften (eftersom allt ska kapitalbeskattas) så får man som resultat att bara 80% förs ut som kapitalvinst??? Och inte 100 % som det ska vara eftersom allt ska kapitalbeskattas.

Är det så att man i det här fallet måste göra en manuell inläggning av aktiens inlösenrätter?

Med vänlig hälsning

PaN
  • Skatt
5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej PaN!

Inlösenrätt och inlösenaktie är två helt olika saker. 

Vi har som du säger ingen automatisk hantering av inlösenrätter, utan detta får ske manuellt. 
Är det en inlösenrätt du ska hantera så måste du använda Typ: Inlösenrätt i Aktiehanteraren för att beräkningen ska bli korrekt, dvs 100 % i kapitalvinst.

Du kan läsa mer i hjälpen om Inlösenaktie och Inlösenrätt.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för bekräftelsen att jag behöver sätta upp inlösenrätterna manuellt själv.

Har nu gjort detta men undrar nu över hanteringen av huvudaktien. Om jag väljer inlösen får jag en fråga om hur många och till vilket pris och dessutom en fråga om värdet på de inlösta aktierna. Den sista frågan förstår jag inte? Om jag skriver 0 verkar vinst/förslut-beräkningen bli korrekt men det ser ändå konstigt ut eftersom det inte finns något under Belopp. Väljer jag att skriva vad jag fick för aktierna när jag löste in dem får jag en stor konstig förlust i vinst/förslut-beräkningen?

Fast det kanske helt enkelt är så, att när det gäller inlösenrätter ska man på huvudaktien bara införa/välja "sälj"??

Med vänlig hälsning
PaN

Hej!

I detta fallet ska du välja valet Sälj. Då ska det bli korrekt för dig!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för bekräftelse av mina tankar. Men skulle ni inte skriva dit en rad om denna manuella hantering så man inte blir så förvirrad när man läser OBS.et för inlösenrätter under inlösenaktie?
Med vänlig hälsning
PaN

Jo, jag tar detta med vår utvecklingsavdelning.
Tack!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~