Aktieutdelning - eEkonomi

• 4
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur bokför jag aktieutdelning?
Foto på JB

JB

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 4
  • 2
Foto på Johanna Åberg

Johanna Åberg, Champion

• 3,100 poäng 3k badge 2x thumb
Jag brukar vid beslutet om aktieutdelning boka om mellan konto 2091 och 2898

D 2091 - Balanserat resultat
K 2898 - Outtagen vinstutdelning

När aktieutdelningen betalas ut bokas 

K 1930 - Bankkontot där utbetalning görs
D 2898 - Outtagen vinstutdelning
Foto på BAse58

BAse58

• 72 poäng
Vi har gått över till eEkonomi under 2016 och undrar hur man bokför en utdelning till aktieägarna. Bokföringen var mycket enklare i gamla fina Visma Aktiebolag :-( 

Enligt huvudboken för 2016 så finns det bokfört -116000 på K 2893 (konto för Aktieägares fordran på bolaget). Detta är bokfört under Visma Aktiebolag-tiden dvs är en uppgift som numera är importerad in i eEkonomi och hamnat på det kontot så inget som vi har bokfört i eEkonomi i efterhand själva:

2893 Aktieägares fordran på bolaget

Ingående saldo perioden-116 000,00 
Utgående saldo-116 000,00 

Under 2016 har vi gjort en utdelning från Girokontot 1941 på 50000. Ska vi nu enligt denna tråd bokföra 50000 kr på:

D 2091 - Balanserat resultat
K 2898 - Outtagen vinstutdelning

och sen

K 1941 - Girokonto där utbetalning görs
D 2898 - Outtagen vinstutdelning

och vad händer då med kontot 2893? Minskas den med 50000 automatiskt?
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Nej, du bara byter konto 2898 i ovan förslag mot 2893. Konto 2898 används kanske mest om man har flera aktieägare som utdelningen ska fördelas på. Annars kan man lika gärna lägga den direkt på 2893 som ni har gjort.

//Tina

Foto på BAse58

BAse58

• 72 poäng
Tack för snabbt svar!
Foto på Josefin

Josefin

• 448 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har också bokföringen från 2016 importerad till Visma Eekonomi, men hur jag än letar så verkar inget vara bokat på 2898 eller 2893 motsvarande outdelad aktieutdelning. Hur gör jag? Debiterar 1930 men krediterar mot vilket konto? Och bör jag göra nåt "mellansteg" tex via 2898? 

Hälsn. 
Josefin
Foto på Ingvar

Ingvar

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra utdelning - eEkonomi.

Jag har just bytat från eget aktiebolag till eekonomi. Har nu gjort en utdelning till aktieägare och vet inte hur jag ska boka i kassahändelse eller övrig bokning. det finns redan importerad verifikation på konto 2091 och 2893.
(Redigerad)
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Du kan göra detta antingen via Kassa- och bankhändelser, Ny bankhändelse och med Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering eller bokföra detta direkt med en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.

Vilket tillvägagångssätt du än väljer så bör du bokföra det enligt följande:

19xx K (Kontot du betalar ut pengarna ifrån)
2893 D

Med vänliga hälsningar
Philip
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,110 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Josefin,

Vad jag kan se så har du gått från ett externt program och till Visma eEkonomi.
Jag hade rekommenderat dig att kolla i ditt tidigare program på vilket konto det har bokförts där då det borde ha gått med över i dina balanser.

Ha en bra dag!

/Cecilia

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.