Aktiv Bankkoppling - Hb eller Seb - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 timmar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Bytte bank till Swedbank från Hb, men saknar den aktiva kopplingen. Var dock mindre nöjd med servicen från mitt lokala Hb men vill ha aktiv koppling igen. Var så mycket enklare att sköta allt i visma och jag fick bättre överblick över ekonomin.Blev nyfiken på Seb och deras tjänst där man inte ens behöver signera .Ni som använder Seb (eller hb). Är ni nöjda?
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Camilla S

Camilla S

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Supernöjd med SHB och den aktiva bankkopplingen. Arbetar även mot Sparbank och det är knasigt att den aktiva kopplingen inte fungerar här. Att kopiera in kontoutdrag känns "stenålder".

Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Kontoutdraget kan du få från Swedbank. Underlättar, men jag vill även skicka leverantörsfakturor direkt till banken
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 10,692 poäng 10k badge 2x thumb
Tjata på Swedbank om detta! Tycker också att det är dåligt av en bank som har många småföretagare till kunder att detta inte är fixat ännu!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,822 poäng 20k badge 2x thumb

Har SHB och är helnöjd, är kassör i en motorklubb som har Swedbank och där fungerar det mesta mycket sämre för att inte tala om Speedlegder som är det "online" bokföringsprogram som är kopplat mot Swedbank som heller inte fungerar så bra
Jag kör eEkonomi med både Handelsbanken, SEB och Swedbank. 
SHB är outstanding bäst. 

Direktsigneringen när man har SEB som nämns ovan i tråden fungerar inte alls så smidigt som det låter. Dels är den fördröjd och dels måste en betalning ligga minst tre dagar framåt i tid mm.

Kör man med koppling mot Swedbank har eEkonomi svårt att matcha inkommande betalningar om man har många kundfakturor som kommer in samma dag. Blir manuellt arbete att matcha dem. 

Vid bankbyte från SEB till SHB för att få det att fungera smidigare visar SEB sig från sin sämsta sida och fördröjer bortkopplingen av bankintegrationen mot dem. 
Jag skulle därför vilja varna lite för bankkoppling mellan SEB och eEkonomi. 

Även Vismas support har problem med att hantera bankbyten verkar det som. 
Instruktionerna är inte riktigt tillförlitliga, och de skulle verkligen kunna hjälpa till bättre. 
idag länkas man till SEB vid aktivering/inaktivering av bankkoppling men när SEB inte agerar så blir man som kund låst - jag kan ju själv inte aktivt radera en bankkoppling utan sitter helt i händerna på när SEB tänker göra det. 

Mvh Markus




Det har nu gått 10 dagar sedan jag skickade in om inaktivering av bankkopplingen mellan SEB och eEkonomi. När man gör det får man autosvar hos SEB att de skall höra av sig inom 48h. 
De ringde efter 9 dagar och sade att tjänsten var uppsagd. 

Men i eEkonomi är kopplingen fortfarande aktiv och det gör att de pengar som man för över från SEB och in till SHB inte går att bokföra eftersom man inte kan bokföra manuellt på ett konto med en aktiv bankkoppling...

Detta frågade jag Vismas support om eftersom jag misstänkte att det skulle bli så men det lovade man att det inte skulle bli. Sådant är irriterande.

Alla nya leverantörsfakturor som vi har lagt in under de här två veckorna har fastnat. 

Så, min erfarenhet av detta är att man framförallt skall passa sig för SEB och bankkoppling med dem. Svårt (omöjligt?) att komma ur den. 

Och om man väl byter så bör man göra det i en period när man har få, helst inga, leverantörsfakturor. 

En annan sak som har havererat är att alla inlagda leverantörsfakturor som låg för betalning hos SEB fortfarande ligger kvar där, obetalade, efter att förfallodatumet har passerat. 
Det finns pengar kvar på SEB-kontot, så det är inte det som är problemet utan det är något med att när de väl skall dras så är BG flyttat till SHB och då stuper det. 


  
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,088 poäng 5k badge 2x thumb
Hej MarkusJohanssonSunne,

Jag vill rekommendera dig att kontakta vår support så de kan få bukt på vad som kan ha hänt med avslutandet av din bankkoppling. Så lång tid ska det inte ta. 
Du hittat kontaktuppgifterna här :)

Hoppas det löser sig inom kort så du kan hitta något som passar ert företag.

/Sofia