Formel för konteringsmall i Förening

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur skall en konteringsmall som räknar ut en differens på sista kontot se ut?
Jag vill kunna skriva in att

"si och så mycket" är en kostnad på konto xxxx
"si och så mycket" var totalkvittot på (konto 1910)

differensen mellan dessa två belopp är en kostnad på konto yyyy

Jag får inte till det.
Foto på Syster Marie

Syster Marie

• 524 poäng 500 badge 2x thumb
  • hoppfull

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Då skulle du kunna lägga upp det så här i konteringsmallen:

På första raden väljer jag 1910 som Konto och i fältet Belopp hämtar jag variabeln -{Total}. Jag väljer minus eftersom jag utgår ifrån att du vill ha 1910 i Kredit.

På rad 2 i fältet Konto hämtar jag variabeln som heter {Konto}, jag ändrar sedan texten till kostnadskonto 1. I fältet Belopp på denna raden hämtar jag variabeln {Belopp}, inget minus här vilket innebär att det hamnar i Debet.

På tredje raden i fältet Konto gör jag likadant som på rad 2, fast ändrar texten till Kostnadskonto 2. I fältet Belopp på denna raden hämtar jag {Total} och sedan -{Belopp}. Detta hamnar också i Debet.
När du lagt upp konteringsmallen kan du klicka på Testa nere till höger så ser du att det blir som du tänkt dig.

När jag sedan använder denna konteringsmallen på en verifikation blir resultatet så här:

När du hämtar upp konteringsmallen så får du i rutan till höger ange rätt totalbelopp som hamnar på 1910 och välja första kostnadskontot med rätt belopp. Avslutningsvis väljer du det andra kostnadskontot och trycker Enter så konteras det enligt min bild ovan.

Hoppas att jag förstod dig rätt och att du lyckas följa min beskrivning. Bara hör av dig om något är oklart.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.