Ändra datum på verifikation - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag sparat en manuell verifikation upptäckte jag att det blivit fel datum. Vad jag förstår så ska jag kunna ändra detta men jag hittar inte hur jag gör detta. Datumfältet förbli låst ur jag än gör...?
Foto på lunek

lunek

• 1,054 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Ytterhogdal

Ytterhogdal

• 1,754 poäng 1k badge 2x thumb
Foto på lunek

lunek

Vore tacksam för svar på min fråga. De enda korrigeringsmöjligheterna som jag kan se är:
1 Skapa korrver
2 Korrigera moms
3 Periodisera 
Jag vill bara ändra datum å en nyss sparad verifikation - varför ska det vara så svårt?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej lunek,

Vissa manuella verifikationer går att ändra datum på, men det finns vissa typer av rader som inte kan ändras.
I dokumentet Ändra preliminära verifikationer kan du läsa mer om detta.

Om du klickar på verifikationen och väljer Öppna så är datumfältet redigerbart i de fall där det går att ändra datumet.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på lunek

lunek

Men jag förstår inte varför. Har jag gjort en manuell verifikation så borde jag väl kunna göra ändringar trots att jag använt t.ex. konto 1930. Jag förstår inte blockeringen. Och att ändra datum gör man ju för att det blivit fel. Verkar helkorkat att man ska behöva göra korrver för att rätta detta.
Det finns många konstigheter i detta program som man inte förstår..............
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

När du på en manuell verifikation använt något av kontona 1510, 2440 och konto i 19-serien så finns det riktlinjer i programmet som gör att det inte går att ändra datumet.
Även när en verifikation är preliminär och möjlig att ändra finns det vissa typer av rader som gör att t ex datumet inte kan ändras.

* Konto 1510 är kopplad till kundfakturor
* Konto 2440 är kopplad till leverantörsfakturor
* Konto i 19-serien är kopplat till kassa- och bankhändelser

Som jag förstår har du använt konto 1930 på din manuella verifikation och då finns inte möjligheten att ändra datumet.
Du får istället välja att Skapa korrigeringsverifikation som vänder verifikationen och sedan skapa en ny verifikationen med rätt datum.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Ulf

Ulf

• 60 poäng
Om jag nu gjort en MANUELL verifikation borde inte programmet låsa möjlighet att byta datum. En sak om jag använder metoden när jag klipper och klistrar in i Bankhändelser då datum följer med från banken, men när jag matar in allt manuellt borde det vara tillåtet att ändra datum. Jag efterfrågar den funktionaliteten och vill inte få svaret att det inte går eller att jag skall göra ett korrigeringsverifikat. 
I övrigt nöjd med E-ekonomi. Hade tidigare Visar förening, men kör Mac och då blev det onödigt dyrt då jag tvingas emulera windows.

/Ulf
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

• 2,956 poäng 2k badge 2x thumb

Jag håller med Ulf, målet måste vara att eEkonomi ska besitta samma funktionalitet som Visma Admin, dvs att det går att ändra datum utan korrigerings-ver.

I övrigt saknas mången funktioner i eEkonomi som vi är vana att använda i Visma Admin. Kontoanalys, smidigare funktion för skapande av betalfil till bank, bättre utskriftsfunktion så att man kan välja att skriva ut endast obetalda lev.fakturor som inte skickats via fil mm mm. För oss som jobbar som redovisningskonsulter är  det viktigt att saker och ting går snabbt och är smidigt att utföra.

Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,512 poäng 10k badge 2x thumb
Som gammal användare av det på den tiden hette Spcs Administration 500 (ja, det är ett gäng år sedan) och numera Visma eEkonomi Smart så skulle jag vilja påstå att de programmen vänder sig till olika typer av användare. Eller rättare sagt, är byggda utifrån filosofier. 

Min upplevelse är att, på både gott och ont, så är eEkonomi betydligt mer "nedlåst". Det underlättar  för en del användare i form av ökad automatisering men för en del andra så är denna låsning istället i vägen eller programmet blir för enkelt.

Ett exempel är just det att eEkonomi är förinställt på att - om en verifikation innehåller något bokföringskonto som har med reskontra att göra och/eller det som eEkonomi benämner bankkonton (dock ej Skattekontot?) - så blir man som användare "utelåst" från att göra en del saker. 

Skälet torde vara att hjälpa användaren att undvika att "skjuta sig i foten". Risken är stor att börja man pilla manuellt på dessa konton så kan det sluta med att reskontra eller kontoutdrag inte längre stämmer.
En del av oss vet vad vi håller på med och för oss blir det knasigt när vi inte kan göra dessa väldigt grundläggande åtgärder men för andra så är det antagligen ett bra skydd. (Personligen vill jag ha ett "friare" eEkonomi (fast självklart med bibehållen automatisering! :-)) men det är kanske det som eEkonomi Pro är tänkt att bli.)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Förresten... nyfiken-i-en-strut...

1. På vilket sätt är Kontoanlysen i Admin bättre/annorlunda?
2. På vilket sätt är det en smidigare funktion för skapande av betalfil i Admin?
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

1. Snabbare att bara ange ett konto istället för att skriva in 1930 - 1930 om Du bara är intresserad av företagskontot.

2. Säg att Du vill betala fakturor till Dina leverantörer nästa vecka. Då skulle jag vilja selektera ut lev.fakturor med förfallodag den 2-6 juli samt i nästa steg välja att markera samtliga selekterade fakturor. Hade ju dessutom varit förträffligt om de selekterade fakturorna även summerades direkt efter selektering.

Nästa steg är ju sen att exportera fil till BGC.

(Som det är nu så får man själv klicka ur alla lev.fakturor först, sedan bocka i de man vill skicka med fil manuellt, en och en. Utöver det får man räkna ihop summan manuellt för att veta hur mycket pengar som kommer betalas ut.)

Finns alltså utvecklingspotential!

// Markus

Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Kontoanalys: Är lite osäker (har vårt bankkonton på 1935 och 1945) men verkar fungera bra att ange tex "5420" utan att 5422 dras med (behöver inte skriva "5420-5420")?

Betalningsfiler: Intressant synpunkt.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,936 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ulf,

I dagsläget är det ej möjligt att ändra datum på alla preliminära manuella verifikationer utan det krävs att de uppfyller en del krav.
Precis som min kollega Susan skriver längre upp i tråden så kan ni läsa om det i Ändra preliminära verifikationer

Däremot vill jag uppmana andra användare av eEkonomi som håller med er att rösta och följa denna forumtråd så att vi får veta om det är fler som håller med er om detta.

@Markus, du får gärna utveckla vad det är med kontoanalysen i eEkonomi som du hade velat utveckla och hur samt även hur ni hade önskat att hanteringen av betalfil skulle gå till.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

Hej Cecilia!

Jag har gjort ett mer utförligt inlägg i denna tråd: Supporten tipsar: Skapa utbetalningsfiler - eEkonomi: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/skapa_utbetalningsfiler_eekonomi.

När det gäller kontoanalysen så är skillnaden mot utskrift av huvudbok att du endast väljer ett konto att titta på och i Visma Admin har den rapporten namnet kontoanalys. Den använder vi på vårt kontor ofta. Hade man dessutom kommit tillbaka till "utskriftsdialogen" efter att man har tittat på skärm eller skrivit ut så att man slipper "börja om från början" så hade det varit ett stort plus. Som det är nu så måste man gå in under rapporter och välja huvudbok igen, fylla i datum, konto etc.

Hälsningar Markus

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.