Ändra från Faktura till Faktura/Kvitto - Visma Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Kör med Admin500 och vill att det skall stå Faktura/Kvitto på mina fakturor. Någon som har koll på var man ändrar detta?
Foto på Nicke

Nicke

• 296 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på LW

LW

• 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

Är det inte så, att du ska gå till Försäljning - Kundfakturor och väljer Ny och Kontantnota? Eller, är det så att du väljer kontantnota och det står något annat?

Du kan annars ändra fakturamallarna under Företagsinställningar - Mallar

//L

Foto på Nicke

Nicke

Hej LW,
Var skriver jag in under mallarna? Hittar till Ledtext-faktura under mallarna, men inte var jag skall ändra?
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,626 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Nicke!

För att ändra i mallen går du till Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Utskriftsmallar och vill du ändra på alla fakturor så väljer du fliken Ledtexter och letar upp den som heter Faktura och ändrar i kolumnen Ledtext på denna raden.

Vill du däremot ändra i fakturamallen så att det bara gäller för de företag du har i programmet där du valt denna fakturamallen så går du till Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Utskriftsmallar och markerar fakturamallen du har. Väljer att kopiera mallen och ge den ett nytt namn. Sen letar du upp objektet Ledtext-Faktura och markerar denna. Då har du nere till höger en ruta som heter Basegenskaper och här finns en rad som heter Funktion. Om du klickar på den raden där det står #Faktura# så får du upp en ny ruta där det längst ner står Skapa formel. Ta bort det som står här och skriv istället in det du vill ska skrivas ut på fakturan, det ska skrivas inte " . Så tex "Faktura/Kvitto" skriver du och trycker Ok, Spara och Stäng.
Sedan behöver du välja denna nya fakturamallen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar och på raden Fakturor klickar du på pilen vid mallnamn och väljer denna mallen som du gav ett nytt namn.

//Linnea
Foto på Nicke

Nicke

Hej,

Tackar, nu funkar det  :-) 

Mvh Nicke
Foto på 2growup2

2growup2

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
hej ! ang faktura/kvitto? jag har Visma webbfakturering och behöver konvertera fakturor till kvitto -ett helvetsjobb!-mina kunder behöver kvitto för att få ut sitt friskvårdsbidrag -kan man enligt tråden ändra faktura till faktura/kvitto för att det skall gälla för kunden? och samtidigt gälla som faktura?
vänligen sara
Foto på 2growup2

2growup2

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
eller blir det som ett extra val under rullisten  "faktura,kontantkvitto" valbart för de kunder som behöver den funktionen?

Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,626 poäng 5k badge 2x thumb
Hej 2growup2! 

I Visma Webbfakturering kan du skapa kontantnotor och ge till dina kunder. Detta gör du när du står i listan med fakturor och trycker på pilen vid Ny faktura så kan du välja antingen Ny faktura eller Ny kontantnota. 

Du har ingen möjlighet i Visma Webbfakturering att ändra fakturamallarna, som det går i Visma Administration. 

//Linnea