Ändra kassakonto i eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
Är redovisningskonsult och har en kund som har kontantmetoden, utför tjänster åt privatpersoner och får betalt via Swish i de flesta fall, samt ibland kortbetalning.
Får inte detta att fungera bra eftersom man inte kan ändra kassakonto eftersom det är hårdstyrt i programmet till 1910. Först låg alla kunder med betalningsvillkor kontant, då hamnade alla inbetalningar på 1910 och jag får boka om dem manuellt till 1930. Fick rådet av er att ändra till 0 dagar netto, funkar inte heller utan då måste man göra manuell inbetalning på varje kundfaktura. Sista rådet var att byta betalningsvillkor till kortbetalning och nu funkar inte det heller, utan då hamnar varje inbetalning mot 1580 och då får jag manuellt boka om till 1930 precis som i fallet med betalningsvillkor kontant. Är ganska frustrerad över att ha ändrat betalningsvillkor på ca 100 kunder manuellt 3 gånger nu. Saknar ju dessutom en funktion som ändrar en hel grupp i ett register?? Hur löser man detta, varför kan man inte få lov att ändra kassakonto till 1930? Då funkar det ju klockrent, hanteringen är ju rätt då förutom att pengarna hamnar på 1910 istället för 1930. Vill ni att man ska köra eEkonomi istället för administration så får ni lägga manken till och lyssna på oss redovisningskonsulter eller ska detta program bara funka när man gör sin bokföring själv??
Foto på Sofia A

Sofia A

• 370 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 2
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Sofia A.

Förstår om det vore smidigt. Dock funderar jag på varför ni skulle vilja ha kassakontot som 1930 istället för att använda 1910?
1930 är i baskontoplanen rekommenderat som företagskonto och 1910 som kassakonto. Vi följer baskontoplanen, därav namnen.

Om din kunds kunder betalar via Swish eller kortbetalning kommer pengarna slutligen hamna på kundens företagskonto. Då skulle 1930 passa tänker jag :) Då är det ett företagskonto.
Om du anger kortbetalning så kommer det bokas upp fordran för kortbetalningar mot 1580. När kunden sedan får pengarna in på företagskontot kan du enkelt matcha via kassa- och bankhändelser som Övrig Insättning och ta från 1580. Du slipper alltså det manuella ombokningen utan matchar när pengarna kommer in. 

Rätta mig gärna om jag missförstår dig.

Ha det gott!
Foto på Sofia A

Sofia A

• 370 poäng 250 badge 2x thumb

Jag blir så irriterad!!!
Snart är det dags för mig att gå vidare till ett fungerande program ni har verkligen rekord i att inte lyssna på kunderna och har väldigt svårt att förstå hur det fungerar i verkligheten utan gör era program efter en standardmall där inget går att ändra av användaren utan allt är hårdstyrt av era inkompetenta programmerare!!

Jag har dragit det här för flera personer i er support och till slut tvingades jag av dem att skriva frågan här vilket jag tycker är konstigt hur många gånger ska man skriva och säga problemet och hur mycket tid tror ni att vi användare har att dra samma sak om och om igen för er eftersom ni inte verkar prata med varandra inom Visma?  Ditt svar har jag redan fått från supporten och det funkar inte i verkligheten!!!

Varför ska man ha det extra besväret att gå via 1580 och kontera om transaktionen till 1930  när varje kort/swishbetalning kommer in som en enskild transaktion på checkkontot samma dag som kunden betalar sitt kvitto i kassan istället för att betala med kontanter? Ni kanske har missat att det knappt existerar kontanter längre? Detta problemet har jag hos 3 kunder och det borde finnas fler som har samma problem hos andra kunder. 
Du säger enkelt matcha kassa/bankhändelser har du överhuvudtaget gjort detta själv? Om jag ska göra det för 20-30 transaktioner per dag så är det väldigt mycket tid för mig när det kan fungera automatiskt om man bara kunde sätta 1930 som kassakonto.
Mycket märkligt att ni tillåter i löneprogrammet att man anger 1930 som kassakonto när ni här har bestämt att det inte kan vara annat än 1910, då borde ni väl ha samma regler i andra program? Eller följer inte löneprogrammet baskontoplanen?

Detta handlar inte om att baskontoplanen har kassa 1910 och check 1930 helt ointressant i denna frågan, men ni vill ju inte förstå så ingen ide att förklara, jag har inte tid att förklara om och om igen för er och har tröttnat på era program, de må vara billiga men det är tyvärr enda fördelen. Så kommer se mig om efter andra alternativ, vi kunder är ju inte så viktiga för er tydligen.