Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra momskonto på kundfaktura - eEkonomi

Jag jobbar i Eekonomi och ska skicka en kundfaktura på uthyrning av en lokal och vill ha momsen på konto 2613.
Hur gör jag det? Den går väl automatiskt in under 2611?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra konto manuellt - eller går det inte?

Mikael Pettersson
Thomas51
CHAMPION

I Administration 1000 använder jag momskod 4 som är kopplat till 2613 för kontot hyresinkomster, vet inte om det går i eEkonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

I eEkonomi styrs momskontot i bakgrunden kan man säga. Det man kan styra är försäljningskontot. Det styrs av artikelkonteringen som finns på artikeln, denna ser du under Försäljning - Artiklar. Klicka på artikeln och välj Redigera. Vilket bokföringskonto artikelkonteringen styr mot ser du sedan under Inställningar - Artikelkonteringar. Klicka på artikelkonteringen och välj Redigera

Men momsen bokas som sagt i bakgrunden. Antingen får du leva med att det bokas mot 2611, det hamnar hur eller hur i rätt ruta på momsredovisningen. Både 2611 och 2613 har momskod 10. 

Eller får du skapa manuella verifikationer där du bokar om från 2611 till 2613, skapar antagligen en hel del merarbete dessvärre.

Ett alternativ kan vara, om ni endast fakturerar uthyrningar, att ändra namn på konto 2611 så det rimmar bättre med just detta. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan.

Ha det fint!

/Moa