Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra namn på konton eEkonomi

Jag vill ändra namn på ett konto i E-ekonomi men det verkar inte fungera på alla konton då vissa är låsta, går det att komma runt detta så jag kan döpa kontona som jag vill?
7 SVAR 7
Khedron Wilk
CHAMPION

Vad för slags konton? Bokföringskonton (i kontoplanen) eller Kassa- och Bankkonton? Eller något helt annat?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontona i kontoplan, kontoklass 7 var det jag försökte i
Khedron Wilk
CHAMPION

Hmm. Hjälper inte dig men när jag försökte nu att byta namn på 7610 Utbildning så ser det ut att gå bra. Nya namnet syns i listan om jag försöker använde det kontot i en ny verifikation.
 
Hur yttrar sig felet? Går det inte ändra namnet eller går det inte spara efter ändrat namnet eller är det att det nya namnet inte syns på andra håll i systemet?

Exakt vilket konto är det? Låter som det går på vissa konton men inte andra?
Fd medlem
Inte tillämpbar

De är konto 7210, står att det är en ej redigerbar standardpost, däremot kunde jag byta namn på kto 7220

Ah, okej. Vissa konton i kontoplanen går helt enkelt inte att ändra, det är ett design/teknikbeslut av Visma. Troligen på grund av att det finns andra delar i systemet som är kopplade till dessa konton, som till exempel Lönemodulen. 

Gissningsvis är att detta en sådan punkt där Visma dragit slutsatsen att begränsningen för vissa av oss som tror oss veta vad vi gör väger mindre än de potentiella problem som kan uppstå om vilken kund som helst kan peta på saker som kanske inte skall petas på.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack för svar! Det hade varit en bra grej att kunna anpassa rapporterna efter den kund som använder programmet och att kontona därmed kan överensstämma med kundens önskemål, verksamhet och exempelvis bokslutet. Ta gärna med detta för framtida utveckling 🙂