Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra redan lämnade K10 blanketter - optimera utdelningsutrymme

Jag förstår att det här inte är en fråga som rör bokföring men jag tror det finns många här som har erfarenhet av ämnet.

Jag har sedan 2013 varit delägare i flera småbolag och använt förenklingsregeln och huvudregeln slumpmässigt när jag deklarerat K10, delvis av okunskap och delvis för att jag inte visste i vilket bolag jag skulle få nytta av utdelningsutrymmet.

Nu har det uppstått möjlighet till utdelning i ett av dessa bolag och jag undrar om jag har rätt att ändra tidigare deklarationer (5år?) för att optimera utdelningsutrymmet mot detta bolag? Det handlar om ca 250 000kr i utdelningsutrymme så det är värt besväret om jag har rätt att göra detta. Dessutom har jag hittat ett mindre fel i förra årets ena K10 som jag antar att jag måste ändra oavsett.

Om man har rätt att göra detta, ska jag börja bakifrån och ompröva år för år för att få med rätt siffror? Utdelningsutrymmet bygger ju på sparat utdelningsutrymme från tidigare år.

Tack på förhand 🙂

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan begära rättelse bakåt i tiden.
I vilken ände du börjar spelar mindre roll men det är nog enklast från början

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet att jag kan begära rättelse. Min fråga gäller snarast om det är en giltig anledning.

Den första jag vill ändra är inlämnad 2015 och gäller således kalenderår 2014, går det att ändra den? Finns det konsulter som hjälper till med denna typ av frågor som rör privat deklaration?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Att något är fel är en giltig anledning. Det ifrågasätts inte.
Ja det finns konsulter som hjälper till även med privat deklaration