Ändra till K3 i anläggningsregistret - redan delavskrivet hur gör jag? - Anläggningsregister

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hejsan

vi har en koncern och det ena bolaget har väldigt många anläggningar, vissa är projekt och andra är enskilda produkter.

Enligt koncernbokslut måste vi använda oss av K3 och göra komponentavskrivning.
Tidigare har detta inte gjorts och jag och chefen har slagit våra huvuden ihop och kommit fram till vad som skall justeras.

Dock så är det som skall ändras redan "delavskrivet" och vi fick inte rätt på listan förrän alla avskrivningar för 2016 är gjorda.

är det någon som har bra tips över hur jag fördelar detta i anläggningsregistret? för det är jag osäker på och även om det är lättare att "backa" 2016's avskrivningar?
jag nämligen fick programmet i somras och har lagt in allt från excel så har kvar de dokumenten om det skulle vara enklare.
annars är det om det går att göra komponentindelningen utifrån 2016 så att fördelningen finns för det spelar kanske ingen roll hur de avskrivs 2016 så länge de är rätt fördelade?

Tack för hjälp och synpunkter! är lite ny i anläggningsregistret från Visma och väldigt ny i K3.

Tack på förhand
/en vilsen själ.
Foto på JennyB

JennyB

• 442 poäng 250 badge 2x thumb
  • osäker

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Jenny!

Ofta brukar det inte vara samma nyttjandeperiod på de olika komponenterna och då är det svårt att få det rätt om man tex väljer att ångra avskrivningarna för att sedan dela tillgången till de olika komponenterna. Jag skulle istället börja med att ta en säkerhetskopia och skapa en komponent mapp Kommando - Komponentgrupp - Ny komponentgrupp. Lägg sedan in de olika komponenterna som nya tillgångar. För att kunna ange "IB ack avskrivningar" och lägga in tillgångar med ett äldre anskaffningsdatum måste man stå i det äldsta olåsta året alternativt låsa föregående år så att bara det aktuella året är olåst. 

Innan man låser ett år bör man ta en säkerhetskopia då det inte går att låsa upp ett låst år. Lägger man in tillgången på år 2016 så anger man IB t.o.m 151231 och lägger man in tillgången på år 2017 anger man IB t.o.m 161231. När alla komponenter är upplagda och alla belopp stämmer så kan man radera den ursprungliga tillgången. Därefter gör du avskrivningar för de nya komponenterna så att du ligger i fas. 

Skulle något behövas justeras i bokföringen görs detta manuellt.

/Fredric