Se timmar kvar för arbetstidsförkortning i appen Mitt Lönebesked

• 21
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Angående Appen Mitt Lönebesked - Där syns inte hur många timmar de anställda har kvar i arbetstidsförkortning - Det tycker jag att det ska finnas möjlighet att se! Iréne Forss
Foto på ifs1234

ifs1234

• 436 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 21
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Jag förstår definitivt att detta är något man är intresserad av i appen. Vi tar med oss detta när vi ser över förändringar i kommande versioner. Om fler delar detta önskemål så plussa på i den här tråden.
Foto på ChaBet

ChaBet

• 406 poäng 250 badge 2x thumb
Nu har det snart gått ett år.... finns det någon förhoppning om att ni kommer ut med en uppdatering av appen? Eller ska jag ge upp och strunta i att använda Mitt Lönebesked?
Foto på ifs1234

ifs1234

Jag väntar på detta också sedan lång tid tillbaka! 
Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 2,128 poäng 2k badge 2x thumb

Idag tog jag bort Mitt lönebesked för våra arbetare. De klagade just över detta med arbetstidsförkortningen!

Känns lite pinsamt när jag har pratat positivt för appen och sen inser att de inte kan använda den.

Borde finnas en beskrivning över vilka uppgifter som följer med i appen så att man kan ta ett klokt beslut innan man övertalar de stackars arbetarna att lämna deras trygghet med lönespec i pappersform för att bli "moderna" med appen. Och så funkar den inte... 

Foto på ifs1234

ifs1234

Jag plussade också för denna app och nu får jag sitta med här med rodnande kinder :(
Foto på Karin

Karin

• 282 poäng 250 badge 2x thumb
Hur är status i detta ärende? Jag har också önskemål om detta då vi lägger in flexen här.
Foto på Jonsac

Jonsac

• 510 poäng 500 badge 2x thumb
Kan inte använda appen förrän AF-timmar syns. När kommer dom att göra det?
Foto på LindaB

LindaB

• 146 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har precis börjat använda appen hos en av mina kunder och det första klagomålet var att inte arbetstidsförkortningen syns... Tyvärr kan de inte fortsätta använda appen innan arbetstidsförkortningen syns och jag kan tyvärr inte rekommendera mina andra kunder att använda den heller. Hoppas att det går att ordna snart!
Foto på grundels

grundels

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Vi har just börjat använda appen och en del av företaget tjänar in sin ATK per vecka och vill naturligtvis se sitt saldo. Komp saldot visas varför visas inte ATK saldot , ni började jobba på det för 4 månader sedan när kan vi förvänta oss att det finns där ? Vad gäller GDPR så slår det ju igenom på fredag så då skall det vara men eller att dömma av första svaret i denna tråd? 
Foto på Annelie

Annelie

• 884 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette App Min lön.

I appen Min Lön på mobilen kan man inte se sparade ATF-timmar (Arbetstidsförkortning). På vår arbetsplats har alla ATF men inte Komp-timmar, vilka syns...
Foto på Karin Molin

Karin Molin

• 226 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Min lön appen, Varför ser man inte Saldot för atk ??.Har jag aldrig lagt ner jobb....

Min lön appen, Varför ser man inte Saldot för arbetstidsförkortningen. Trodde att detta var utvecklat för att fungera....Om jag vetat bristerna har jag aldrig lagt ner jobbet på att införa appen för mina anställda ....
Foto på Annelie

Annelie

Min fråga kopplades samman med en tidigare fråga i samma ämne (jag hade tyvärr inte hittat den).
MEN den är två år gammal !!
OCH ingen uppdaterad information om när appen kommer att uppdateras !!!
Jag fick följande info per telefon från VISMA:
I och med den nya personuppgiftslagen i maj så får man inte längre skicka lönen via mail. Återstår då pappersform eller App. Jag förutsätter då att problemet (som inte borde vara ett problem!) med Arbetstidsförkortningens timmar är löst i Appen tills dess.  Någon från VISMA borde kunna ge oss svar, nu... Ringer man in till VISMA om denna fråga blir man bara hänvisad till detta forum.
Foto på Jenny

Jenny

• 5,752 poäng 5k badge 2x thumb
Håller med om detta, sagt det innan med att detta är något som efterfrågas av många av oss administratörer och av de anställda. Vill ha besked om när den uppdateringen kommer att komma?
Är det verkligen helt omöjligt att göra mindre uppdateringar som efterfrågas av användare löpande istället för att göra en stor uppdatering (som aldrig verkar komma)?
Foto på Claudia

Claudia

• 216 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette ATF saldo Min lön.

ATF saldo saknas i MIn lön appen i mobiltelefonen!
Foto på Annelie

Annelie

Finns det någon på VISMA som kan ge oss besked ?  ...inte bara flytta frågorna till en annan tråd. Irritationen växer!
Foto på Henrik

Henrik

• 466 poäng 250 badge 2x thumb

Detta måste ju lösas. Sitter på samma som alla andra här. Man ska inte skicka med pdf via mail enligt er och sen hänvisas man till en app som inte är klar. Ni måste ju ha med ATF. Kom med besked!

Foto på Annelie

Annelie

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Besked.

Varför får man ingen som helst kommentar/besked angående timmarna för arbetstidsförkortningen som önskas i appen "Min Lön".
Frågorna flyttas bara till "rätt" flöde där numera bara irritationen växer.
Finns det en plan för att det kommer uppdateras innan maj 2018?
Är det inte aktuellt  med detta förrän om ...x antal år ?
Något kan vi väl få veta ???!!!
Det är ju inte bara vi som syns i forumet som undrar. Alla går ju inte in och aktiverar sig i detta...
Flytta nu inte denna kommentar utan att ge ett svar också! Mina positiva tankar om Visma naggas kraftigt i kanten...
Foto på annasarnehed

annasarnehed

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb
Jag håller fullständigt med Annelie! Det är inte klokt att det ska gå flera år utan att ni kan komma med närmare besked!
Jag har varit Visma-användare i 15 år tid och varit nöjd. Men de senaste förändringen i support till mera chatt och mindre telefonsupport är riktigt dålig. När ni nu inte heller ger ordentliga svar här i forumet börjar jag tröttna på allvar.  Känns inte kul.....
Foto på Karin Molin

Karin Molin

• 226 poäng 100 badge 2x thumb
Håller verkligen med !! Supportens kvalitet är mycket sämre nu !
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Tack för alla era önskemål. Det är alltid uppskattat när våra kunder visar tydligt vilka behov de har.

Vi har förstått att det är viktigt för många att se saldon för arbetstidsförkortning/arbetstidskonto i Mitt Lönebesked och i appen Min Lön.

Vi kommer därför att prioritera att införa detta som en del av vårt arbete med GDPR (EU:s nya dataskyddsförordning) som träder i kraft den 25e maj.
Foto på Annelie

Annelie

Äntligen, TACK för besked / Annelie
Foto på Lotta

Lotta

• 3,458 poäng 3k badge 2x thumb
Var kan man se exakt hur lönebeskedet ser ut i appen utan att behöva ansluta sig? Bilden där man marknadsför Mitt lönebesked är väldigt otydlig. Ser man varje lönerad separat eller är det sammanslaget per löneart?
Foto på Annelie

Annelie

Till denna lönen som betalas ut 25/5 fanns inte information om ATF med i Appen.
Inte många dagar kvar nu om det ska fungera till nästa lön ... Kan vi få en uppdatering?!?
Vi har personalmöte 25/5 och jag måste ge mina besvikna anställda besked. / Annelie
Foto på Mona

Mona

• 414 poäng 250 badge 2x thumb
25/5. OK (?), meddelar alla anställda detta, tidigast nästa lönebesked alltså...
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Vi planerar att släppa detta nästa vecka. Jag återkommer när det finns på plats!
/Anna
Foto på Ulrika

Ulrika

• 396 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, vi ser inte komptiden i appen eller när man loggar in längre. Bara om man skriver ut lönespecen. (Jag menar inte arbetstidsförkortningen). Visst har man kunnat se det tidigare? (Vi har precis börjat med appen).
Foto på Anna Svensson

Skapar en egen tråd på detta.

Du hittar den nya konversationen här: Kompsaldo 0 i Mitt lönebesked/appen Min Lön
Foto på Ulrika

Ulrika

• 396 poäng 250 badge 2x thumb
Det syns bara i utskriftsläget.
Foto på Anna Svensson

(Redigerad)
Foto på annasarnehed

annasarnehed

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb
Rubriken för komptid finns men inga timmar syns. Saldot är noll.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,576 poäng 50k badge 2x thumb
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Tack, jag ska kika på det!
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!

Nu finns appen Visma Min Lön att hämta från App Store och Google play.
Nytt i appen är att förskottssemester och saldot för arbetstidsförkortning visas.
Vi har också uppdaterat inloggningen så att den är densamma som på vismaspcs.se
Bilder hittar du på: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/gdpr-uppdatering-av-apparna-visma-lon-anstalld-och-vism...
/Anna
Foto på Karin

Karin

Hej, vi lägger in flexen har det på lönebesekdet synts som tidbank men nu står det arbetstidskonto. Dock kan vi inte se det i appen. Vad kan det beror på?
Mvh Karin
Foto på Karin

Karin

Syns detta på lönebesked som redan är gjorda eller blir det bara framåt?
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Karin,

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Den nya uppdateringen gör det möjligt att se saldot för arbetstidsförkortning i appen Visma Min Lön. Om de anställda inte ser detta saldot så kan ni kolla om de har uppdaterat appen. Saldot kommer att synas på de lönebesked som du skickar framöver, om du väljer att skicka om tidigare lönebesked så kommer det aktuella saldot för arbetstidsförkortningen på just det lönebeskedet även att synas.

Återkoppla gärna om din fråga avsåg något annat eller om jag missförstod dig. 
Ha en fin dag! 
/Theodor 
Foto på Karin

Karin

Hej, om man lägger in flexen manuellt på lönen kommer den med på arbetstidskontot då i apppen?
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Karin, 

Flex är inget som hanteras i löneprogrammet utan det är enbart i Lön anställd. Uppdateringen gjorde det möjligt att se saldot för just arbetstidsförkortning i appen. För att saldot för arbetstidsförkortning ska räknas upp i löneprogrammet så är det antingen via den inbyggda funktionen i lön 600 eller på ett lönebesked med lönearten 4200 som avsätter arbetstidsförkortning till tidbanken. 

/Theodor 
Foto på Karin

Karin

Okej jag använder löneart 4300 och 4330 för att registerar flexen på, går det lika bra med de lönearterna?
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Karin,

För att förtydliga det som Theodor tidigare skrev så syftade han på att du kan använda lönearten 4200 för att justera tidbanken för arbetstidsförkortning i löneprogrammet. Flex är som sagt inget du kan hantera i löneprogrammet utan det sköts enbart från Visma Lön Anställd. Lönearterna 4300 och 4330 styr avsättning och uttag av tidbank för arbetstidskontot och inte flexsaldot då detta inte kan hanteras i löneprogrammet. Du kan läsa mer om arbetstidskonto i vår skrivna hjälp

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny
Foto på Karin

Karin

Hej så om man vill att flexen ska synas i appen hur gör man då?
Mvh Karin
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

Hej Karin,

Om de anställda har ett flexsaldo registrerat i Visma Lön Anställd så kan de anställda se sitt flexsaldo under Saldon i Lön Anställd appen. Där kan de även se sin komptid och sina semesterdagar. Läs mer om flexsaldon i Visma Lön Anställd här

Varmt välkommen att återkomma om du har fler funderingar!

/Fanny
Foto på Karin

Karin

Hej
Vi reggar tid i Visma tid och sen lägger jag in flexen i Visma lön och sen tittar de på sina lönebesked i appen. Räcker inte det eller måste vi ha ett annat problem? Förr kunde de se flexen på lönebeskedet men det syns inte i appen nu.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

Hej igen Karin,

Flexen ska läggas in i Visma Lön Anställd, vet inte om det är detta som du menar att du gör :-) Du kan se i min tidigare kommentar att jag länkar till mer information om flexsaldon i Visma Lön Anställd. Flexsaldot för de anställda har man aldrig kunnat se direkt på lönebeskedet, utan som jag beskrev det ovan så ser de anställda flexen under Saldon i Lön Anställd appen. De ser det alltså inte på lönebeskedet eller utskriften. Det är arbetstidsförkortningen som kan synas på lönebeskedet och det är en annan sak än flexsaldo som vi också beskriver ovan.

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny
Foto på LindaB

LindaB

• 254 poäng 250 badge 2x thumb
När man loggar in på Visma Lön Anställd på Visma Online och går till Mitt Lönebesked så syns inte saldot för arbetstidskontot där. Är det bara i telefonappen som det syns? Ett önskemål är att det syns även när man loggar in på hemsidan.
Foto på Claudia

Claudia

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
ATF syns numera endast i appen men har försvunnit  på Visma online(fanns där tidigare). Jag har chattat för två veckor sedan med Visma och de har tagit detta vidare till utvecklinsavdelningen.
Foto på LindaW

LindaW

• 178 poäng 100 badge 2x thumb
Vad  händer med saldot för arbetstidsförkortningen?? Det syns fortfararande inte i Mitt lönebesked när man loggar in på Visma Online. Ska det  kosta 3 kr per lönebesked från 180801 då behöver det ju ordnas till! De anställda blir oroliga att de inte har någon arbetstidsförkortning kvar när det inte syns. Det är inte alla som vill använda appen i telefonen utan vill hellre logga in via Visma Online via datorn.
Foto på Anna Svensson

Hej!
Det har blivit ett fel som gör att saldot inte visas. Vi jobbar för att lösa det.
Klicka gärna på Följ i forumtråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/text-ackumulator-i-lonebesked-gallande-saldo-i-tidbank för att få mejl när det är löst./Anna
Foto på Jonsac

Jonsac

• 510 poäng 500 badge 2x thumb

Blir alldeles för mycket fel hela tiden, det ena avlöser det andra. Kommer att ta bort tjänsten o skicka på papper I fortsättningen. Skandal att ta betalt för en tjänst som inte fungerar.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.