Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra dubbelt registrerad leverantörsfaktura - eEkonomi

Hej!

Jag har ett lite knivigt problem. Jag råkade registrera en faktura från min mobil-operatör två ggr. Den som blev dubbelt registrerad råkade vara december-fakturan. Till saken hör att jag har fast pris på mitt abonnemang, dvs varje faktura ser identisk ut. Nu förstår ni varthän det barkar 🙂

Dvs första fakturan blev registrerad i december.
Andra fakturan blev registrerad som en leverantörsskuld den 31/12 och blev registrerad i januari.
Fakturan för januari ser ut att vara obetald i programmet.

Vad jag har gjort: Jag har krediterat leverantörsskulden den 31/12.
Min fråga: Ska jag ångra fakturan för januari? Eller ska jag ångra matchningen som redan är gjord? Det blir ju samma resultat. Tacksam för all hjälp 🙂

Mvh
Andreas
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använd vismas chatt idag samtidigt som du har allt framför dig. Skulle jag gjort.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Yey! De har öppet under helgen 10-14!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår inte: ..."andra fakturan blev registrerad som leverantörsskuld den 31/12 och blev registrerad i januari"

Det måste ju vara antingen eller...

Tänket ska vara att "fel ska bort", d v s kreditera den leverantörsfaktura som är fel. Betala ut den faktura som är rätt.

Om du kan, glöm matchningar (i o m att jag inte vet vad du vill matcha) och annan automatik som krånglar till det och gör som jag skriver här ovan.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LW!

Blev lite oklart där. Det blev en automatisk verifikation som leverantörsskuld den 31/12, eftersom den inte blev registrerad under december utan gick över årsskiftet.

Nu när den blev registrerad av mig som betald i slutet av januari, så finns ingen automatisk funktion att kreditera den. Kan bara periodisera den eller spara den.

Men ska höra av mig till chatten i morgon.

Mvh
Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

har du matchat den felaktiga nu obetalda decemberfakturan med januaris? Isåfall skulle jag ångra den matchningen och matcha med den riktiga från januari om du lagt in den. Sedan kreditera den felaktiga decemberfakturan.
Hoppas jag fattat rätt och att jag inte snurrar till det ännu mer för dig nu.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förstår inte riktigt. Du har matchat den riktiga januari fakturan som den ska vara. Och du har matchat den ena december fakturan som den ska vara. Sen har du dessutom krediterat den dubbla fakturan från december. Då borde allt vara i sin ordning...eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det här blev riktigt komplicerat. Det var december fakturan som blev registrerad i januari. Då blev det tagit från 2440 leverantörsskulder. Så jag måste ta bort den. Annars blir det ju minus på det kontot.

Inser nu att det påverkar momsdeklarationen för 3:e kvartalet 2016. Så det måste jag göra upp med Skatteverket också. Ibland saknar jag verkligen att registrera varje faktura för hand med en stämpel. Då hade man kontroll på vad som gick in i programmet iaf! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, ibland är verkligen "Hjälp" en "Stjälp". Jag håller med dig; många gånger är det bättre med manuell hantering... Ingen maskin i världen kan gissa hur fel saker kan bli.

//L