Ångra faktura skickad till kund via AutoInvoice

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Jag har ångrat en faktura som jag skickade imorse via AutoInvoice då kunden ställde in ett möte. Fråga: jag ser ju att korrigeringsverifikationer har skapats men har det också skickats en rättelsefaktura via AutoInvoice till kunden? Om detta finns det ingen indikation om - något som kanske borde rättas till om funktionen också automatiskt skickar rättelse till kundens system via AutoInvoice.

Dessutom: Supportpanelen i eEkonomi fungerar inte. Inga kontaktuppgifter dyker upp och det hela tar evinnerlig tid.
Foto på max1001

max1001

• 6,076 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Har du valt att ångra fakturan så registreras fakturan som utskriven via PDF. Den skickas alltså inte via Autoinvoice.
Du kan öppna kreditfakturan och längst ned står det att den är utskriven via PDF.

Jag undersöker supportpanelen närmare! Tack för infon!
/Sanna
Foto på Dufvan

Dufvan

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Fattar inte svaret.

Menar ni att kreditfakturan inte skickas utan man får själv skicka kredit som PDF?

ELLER menar ni att den ursprungliga ångrade fakturan, som skulle ha skickat, aldrig skickas och man behöver således inte göra någonting. Det vill säga om den ångras innan den hunnit gå iväg från Visma autoinvoice och detta kan man se genom att det står PDF utskriven i kreditfakturan?

/Johan
(Redigerad)
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Valde du att skapa en kreditfaktura och i sin tur att skicka den via Autoinvoice så kommer den att nå fram till kunden som en elektronisk faktura eller brev. Har du däremot valt att ta bort fakturan genom att klicka på Åtgärder - Ångra faktura så skickas det inte elektroniskt att du ångrat och krediterat denna fakturan till kunden. Man får i de fallen gå in på kreditfakturan som skapas i samband med att man ångrar fakturan och skriva ut den.

Med vänliga hälsningar
Philip
(Redigerad)
Foto på Nina B

Nina B

• 170 poäng 100 badge 2x thumb

Hej,

jag råkade precis skicka iväg en faktura via autoinvoice och jag hittar ingen ångra funktion i Visma 1000 så det ända jag kunde göra var skapa en kredit och skicka till samma kund :(

Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Nina!

Nej det finns ingen sådan funktion att man kan ångra en skickad faktura.

/Fredric
(Redigerad)
Foto på jola

jola

• 894 poäng 500 badge 2x thumb
Snälla rätta till det här. När man "ångrar en faktura" är det i mina ögon självklart att den ska skickas iväg på samma sätt som fakturan skickades, t.ex. som e-faktura, ALTERNATIVT att man får välja leveranssätt på samma sätt som redan nu väljer hur en kreditfaktura ska skickas.

MINIMUM är det i efterhand ska gå att skicka iväg kreditfakturan som en e-faktura. Dvs, e-faktura behöver läggas till som ett nytt alternativ under "Skicka eller skriv ut", utöver dagens alternativ ("Skicka via e-post", "Skriv ut som pdf" och "Skicka som brev via Autoinvoice").
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej jola,

När man väljer att Ångra en faktura så upplever programmet det som att man ångrade sin första skapade debetfaktura inte att  man ska kreditera kunden.
Då rekommenderar vi att man istället väljer alternativet  Åtgärder  - Kreditera.
När man väljer att ångra en faktura så skapar programmet automatiskt en kreditfaktura och kvittar den mot den ursprungliga fakturan, då väljer programmet att skapa en pdf istället då ni inte ska bli debiterade för en extra elektronisk faktura.
Du kan då manuellt mejla pdf:en till din kund eller göra som min kollega Philip skriver.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på jola

jola

• 894 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för ditt svar Cecilia, men mitt inlägg var inte en fråga, utan jag önskar att ni tar in (någon eller alla av) de här förbättringsförslagen till er backlogg.

Det är idag alldeles för lätt att göra fel och begreppen är helt förvirrande. Det är innebördsmässigt ingen uppenbar skillnad på ”ångra faktura” och ”kreditera faktura”! Dvs, det allra första och enklaste åtgärden vore att ni slår ihop dessa funktioner i användargränsnittet, och istället visar en tydlig dialogruta som frågar användaren om denne vill skicka en kreditfaktura till kund samt frågar om önskat leveranssätt.

Tack på förhand!
(Redigerad)