Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra faktura - eEkonomi

Hej,

Jag är fundersam kring utfallet efter att ha använtfunktionen ”ångra faktura”. Bokför enligt kontantmetoden. Ställde ut en fakturadär jag missade att inkludera all nödvändig info till mottagaren och ville såledeskreditera/ångra denna i sin helhet innan den betaldes. Använde funktionen ”ångrafaktura”.

Det har nu skapats tre verifikationer i min bokföring:

1.      Inbetalning från kund på fakturabeloppet i sinhelhet – bokat mot konto 1930.  

2.      Utbetalning till kund på fakturabeloppet i sinhelhet– bokat mot konto 1930.

3.      Manuell verifikation – kvittning – där fakturabeloppetbokas mot konto 1930 i både debet och kredit.



Efter att ha använt ”ångra faktura” har jag alltså nu verifikationersom syns som transaktioner på 1930 i huvudboken men som ju inte speglas avtransaktioner på mitt företagskonto hos banken. Ska det vara så här eller bordejag gjort på annat sätt?
1 SVAR 1
malin66
UTFORSKARE

Ja,i princip funkar det så - när fakturan väl ar skapad så kan man egentligen inte ångra den (även om det står så) utan programmet skapar en kreditfaktura som sedan kvittas. Om man bokför enligt fakturametoden så blir det inget problem på 1930 eftersom det bokas mot kundfordringar och inte direkt mot bankkonto. Eftersom man bokför en faktura i kontantmetoden först när den betalas så skippar man ju det ledet och därför dyker det upp på konto 1930. Eftersom det är samma belopp så spelar det ju egentligen ingen roll eftersom de tar ut varann.