Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra konstaterad kundförlust

Jag är ganska ny på bokföring och gjorde felet att använda "konstaterad kundförlust" på en faktura där kunden högst troligt vänt på två siffror och hade betalt in 27kr för lite, jag tänkte inte bry mig om detta och klickade på kundförlust men nu när jag gör årsavstämmningen blir det fel etc etc. Supporten kunde inte hjälp mig mera än att jag måste göra en manuell kontering.......

Så hur gör jag, skapar en ny faktura först som jag kan kreditera bort eller en motkorrigering på dessa 27kr ink moms till konto 1510(kundfodringar) och sedan en faktura. Ja det blir lite snurrigt

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag skulle nog börja med att fundera på hur du ska göra. Ska du be kunden betala in de här 27:- eller ska du registrera det som någon sorts öresavrundning?Eftersom det inte går att ångra en konstaterad kundförlust får du justera detta manuellt i bokföringen.

När du registrerar en konstaterad kundförlust skapas en verifikation som ser ut såhär:

1510 kundfordringar Kredit
6351 Konstaterade kundförluster på kundfordringar Debet
Ev moms Debet

1510 som är kundfordringar är alltså nollat och intäkten blev istället en kostnad. Är det moms på fakturan så har också momsen korrigerats.

Återkom med hur du vill göra så kan vi nog luska ut något bra sätt att justera det!/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hade inte tänkt fakturera det 27 konorna inkl moms jag vill bara får bort skuld/problemet för att kunna göra klart årsredovisningen. Vi testade lite och gjorde en motkontering så nu ligger "skulden" på 1510 kontot igen men hur jag får bort den behöver jag hjälp med. Kan jag skapa en faktura eller kredit faktura som går att koppla till de 27 kronorna på 1510 kontot. 

Som det ser ut nu är följande: 2611   Momskod 10   Debet 5,40 kr
                                               1510                                                  Kredit 27kr
                                                6351                          Debet 21,60kr

Hej! Om du vände tillbaka verifikationen och nu bara vill få bort det skulle du kunna skapa en ny verifikation där du krediterar 1510 och sen debiterar till exempel öresavrundning 3740.
Kontrollera sen att konto 6351 är nollat och att dina kundfordringar (1510) stämmer överens med vad du har i listan över obetalda kundfakturor.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~