Ångra kvittning - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har kvittat en debet- och en kreditfaktura mot varandra. Nu har kunden nyttjat kreditfakturan - hur lägger jag tillbaka dem som obetalda så jag kan bokföra "inbetalningarna" på vanligt vis?
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,874 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på lw

lw

  • 5,628 poäng 5k badge 2x thumb
Du har gjort en debet
Du har gjort en kredit
Du har kvittat dessa mot varandra, så då är det hela noll, bokföringsmässigt.

Jag skulle skriva ett brev eller ett e-mail till dem och tala om vad som hänt och be dem betala det som de dragit av. Har du siffrorna i ordning ser de vad som hänt.

Förmodligen har det gått till så, att den som har attesterat den felaktiga fakturan hos din kund, har behållit den i handen så att den inte hamnat i reskontran hos dem. Sedan har kreditnotan dykt upp. Glada över en kredit, lägger de in krediten i reskontran men struntar i fakturan. Det är så det går till, när det börjar halta, att ursprungsfakturan inte hamnade i rullorna...

Så om du bara skriver en lista på vilka fakturor och kreditnotor som är inblandade och skickar dem, kanske ihop med kopior av dessa fakturor och kreditar, så kommer de betala dig det som de drog av.

Med vänlig hälsning Lena
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Tack för svaret!
Så kan man självklart göra, men det måste ju gå att lägga tillbaka dem i Visma så att både debet- och kreditfakturan står som obetalda igen? 
Foto på lw

lw

  • 5,628 poäng 5k badge 2x thumb
Jag vet inte det på rak arm, och ibland är det enklare att inte göra något alls utan att bara vänta på att kunden gör rätt för sig. Jag hoppas någon annan kan hjälpa dig med att upphäva kvittningen, men jag tror inte det går, tyvärr...

Med vänlig hälsning Lena
Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Employee

  • 198 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Om inte kvittningen har blivit journalförd på en inbetalningsjournal så går den att göra ogjord. Du behöver klicka dig in på både kreditfakturan och debetfakturans flik 4 Spårning, där ska det finnas en betalrad i rutan längst ner på sidan. Har raden inget journal eller verifikationsnummer kan du klicka på betalraden och radera den med soptunnan uppe i menyn.
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Kvittningen är journalförd, det var ju det som var hela grejen.... Både debet- och kreditfakturan står som betalda i systemet, och jag vill att de ska stå som obetalda så jag kan bokföra "inbetalningarna" när de faktiskt sker enligt banken. 
Det måste ju gå att lägga tillbaka dem på något sätt? Det har jag gjort i de andra program jag jobbat i; man vänder på inbetalningen, och om man sen söker på fakturan så ser den obetald ut igen.
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 4,294 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Annapanna,

När du har skrivit ut en inbetalningsjournal så innebär det att du har talat om för ditt bokföringsprogram att dessa båda fakturors betalningar ska bokföras och är därmed färdigbehandlade. Önskar du få detta ogjort så finns det 2 vägar att gå.

Den ena är att du läser tillbaka en säkerhetskopia tagen innan du skrev ut inbetalningsjournalen. Tänk då på att allt du gjort sedan du tog säkerhetskopian kommer att gå förlorat. 

Nästa alternativ är att du skapar nya kundfakturor av omvänd typ som ursprungsfakturorna och kvittar även dessa mot varandra. Efter det är du på noll och får sedan skapa om dina fakturor och göra de eventuella betalningar som ska göras. 

/Kristina 
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har tyvärr förstått att verkar vara så man måste göra....
Men jag tycker verkligen att det är jättekonstigt att det inte går att vända/korrigera inbetalningen?! Man måste ju kunna rätta till det när man gör fel, tex  om man har för bråttom att kvitta fakturorna, vilket vi hade i det här fallet. 
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 4,294 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Annapanna,

Förstår att du upplever det lite omständligt men i och med att journalen skrivs ut  och godkänns så tycker Visma Administration att allt är färdigbehandlat och klart. Funderat lite på hur jag ska råda dig att göra framöver för att inte få samma scenario igen. Vet ju inte hur du jobbar men om du journalför ofta kanske du istället skulle journalföra betalningar mer sällan? Som min kollega Malin skrev så kan du alltid ångra en betalning eller kvittning så länge den inte är journalförd. Det gör du inne på fakturan och fliken spårning. Stå på betalraden och tryck på radera uppe till vänster på menyraden. 

Hoppas du hittar ett bra arbetssätt som du känner dig bekväm med och tack för att du skriver i forumet. 

Ha en fin eftermiddag! 
/Kristina 
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Vi journalför allt vartefter det bokförs, oavsett vad det är. 
Vad finns det för skäl till att INTE göra det (förutom att kunna rätta sånt här)? Hur ser det ut i bokföringen om man gör saker utan att journalföra dem? I fallet ovan t.ex. om jag hade kvittat fakturorna men inte journalfört dem - ser fakturan i alla fall betald ut om man t ex vill kolla kundfordringar? 
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 4,294 poäng 4k badge 2x thumb
Hej AnnaPanna,

Hade du inte journalfört inbetalningen så hade fakturan ändå försvunnit ur reskontralistan så snart du lagt in betalningen av fakturan men själva inbetalningen bokförs först när du skriver ut och godkänner inbetalningsjournalen. Nu vet du hur systemet fungerar och jag hoppas du hittar ett bra sätt att arbeta på. 

/Kristina 
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Ja, vi får nog fundera på hur vi ska göra framöver.
Tack för svar! :-)