Anläggningsregistret svarar inte eller svarar efter lång tid

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad

Anläggningsregistret svarar inte eller tar lång tid på sej att öppna. Ibland importeras inventarier från Admin men inte alltid.

När programmet inte läst in som det ska så lägger jag in inventarien manuellt men då kan det hända att programmet en två eller tre månader senare lägger in inventarien.

Detta problem har jag haft i flera år.

Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

• 824 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Katarina B Elf! 

Det kan ta lång tid i Visma Anläggningsregister om du inte har samma år upplagda i både Visma Anläggningsregister och i Visma Administration. Detta kan hända när du skapat nytt räkenskapsår i Visma Administration men ännu inte skapat det nya året i Visma Anläggningsregister. Så var noga med att skapa nytt år samtidigt i bägge programmen. 

//Linnea
Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

Det är inte det som är problemet. Jag har haft detta problemet länge och frågat visma men dom/ni har bett mej skriva här. Senast jag frågade varför det tar sådan tid för anläggningsregistret att starta så fick jag till svar att det tog tid när man hade många år installerade. Men jag får ju inte som auktoriserad redovisningskonsult radera år på mina kunder, dessa ska ju sparas i 10 år. I fjol satt vi hela hösten och startade upp nya år på alla de som har ettårsredovisning men anläggningsregistret beter sej likadant i alla fall.

Det fungerar på vissa kunder men inte på andra, ibland hämtar det inventarier från administration, ibland inte, ibland hämtar programmet upp inventarierna tre månader efter, då har vi lagt in dom manuellt och om man inte då är observant så har man plötsligt "dubbelinventarier". Ibland hänger programmet sej helt och man får starta om. På en kund gick det sedan inte att öppna programmet igen.

Eftersom det är olika med olika kunder, några fungerar det på men inte på andra så har jag själv ingen klar bild på varför. Dvs vad som skiljer de kunder som det fungerar på eller inte fungerar på.

Som sagt jag har bett om hjälp om detta flera gånger under flera års tid på er telefonsupport men dom har inte löst det utan bett mej skriva här. När det är säsong finns inte tid att greja med detta därför frågar jag nu för i Januari finns det inga möjligheter att ställa systemet stilla.

Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

Nu verkar det som om anläggningsregistret fungerar bättre/bra, efter er uppdatering.