Anpassade bokföringskonton för lönearter (förmåner + hyresersättning)?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
Fråga inför eventuellt byte från externt lönesystem till Lönebesked i Visma eEkonomi.

Anpassade konton för förmån
Vår anställda har alla en och samma förmån: en olycksfall/sjukförsäkring. I dagsläget konterar vi den på 7383 (konton omdöpt hos oss till passande text) med 7384 som motkonto.

Funderar på om jag gör bort mig om jag i Visma ändrar bokförinsgkontot för lönearten Förmåner (från standard 7390) till 7383 och Motkontering förmån (från standard 7399) till 7384?

Åt ena sidan så är det med den uppenbara nackdelen att då har vi konfigurerat vår Lönebeskeds-modul i Visma så att det blir den enda förmån vi kan hantera. Åt andra sidan får vi direkt jämförbara konton om vi byter från dagens externa lönesystem.

Anpassat konto för Tillägg efter skatt
Ytterligare en tvist på detta är ägarna som får hyresersättning för kontoret hemma. Vi hanterar det idag via lönen för att på så sätt automatisera både nettoutbetalning och skatteinbetalning åt de berörda. Jag antar att teoretiskt skulle vi kunna ändra lönearten "Tillägg efter skatt" till bokföringskonto 5010 (Lokalhyra), med samma nackdel (begränsningseffekten).

Bortsett från att det känns något av ett "fulhack" - är det någon annan nackdel? Något jag kanske missat att tänka på?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 13,560 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Kehdron!

Då alla de konton som ligger under kategorin Kostnader för personal i Kontoplanen så tänker jag att det borde vara okej om ni byter till önskade konton.

Gällande att anpassa konto 5010 som är ett kostnadskonto till Tillägg efter skatt så ligger det normalt på konto 7390, men då båda även ligger inom ramen för Kostnadskonto ska inte det heller vara större konstigheter.
De kommer dock hamna under olika kategorier under kostnader på resultaträkningen. 7390 ligger under personalkostnader och 5010 ligger under övriga externa kostnader.
Om det är okej för er så fungerar det.

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Återigen, stort tack!

Låter lovande och jag förstår att det kanske är lite, skall vi säga oortodoxt, sätt att använda systemet på. Jag får kanske helt enkelt prova och i värsta fall rätta med korrigerande verifikat. Jag återkommer den dag jag har provskjutit och konstaterat utfallet. Har inte bestämt än om det blir redan nu för lönen i mars eller april.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Uppföljning: Första lönebeskeden skapade nu och det ser ut att ha fungerat precis som jag hoppades.

En korrigering dock från mitt intala inlägg:
Eftersom det handlar om hyresersättning så har vi använt just den löneart som är avsedd för det så det blir rätt på framtida  kontrolluppgifter. Dock, eftersom den lönearten är rent bokföringsmässigt "Tillägg efter skatt"  i Visma så lade vi om till 5010 på "Tillägg.." som vi tänkt från början.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej!

Låter ju kanon - kul att du hittar ett arbetssätt som fungerar :) 

Kul med återkoppling så vi vet hur ni tänker och jobbar!

Trevlig helg!

/Sofia 
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

• 4,268 poäng 4k badge 2x thumb
en fråga Khedron:
ang det du skrev - betalar ni in ägarnas skatt för hyresintäkten (dvs deras personliga skatt på inkomst av kapital - hyran) eller redovisar ni bara beloppet de fått i ersättning för lokalhyra såsom kontrolluppgift?

Anpassat konto för Tillägg efter skatt
Ytterligare en tvist på detta är ägarna som får hyresersättning för kontoret hemma. Vi hanterar det idag via lönen för att på så sätt automatisera både nettoutbetalning och skatteinbetalning åt de berörda. Jag antar att teoretiskt skulle vi kunna ändra lönearten "Tillägg efter skatt" till bokföringskonto 5010 (Lokalhyra), med samma nackdel (begränsningseffekten).

Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Hos oss: Arbetsgivaren betalar in skatten på hyran.
Förs löpande upp som 2710 Personalskatt och redovisas (och betala in) via AGIn.

Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

• 4,268 poäng 4k badge 2x thumb
låter smidigt för delägarna ni ger alltså t ex 1000kr per månad i lokalhyra men betalar ut 700kr och betalar 300kr (30%) skatt.

Det de behöver göra sen är bara att ange i sin deklaration hur mycket de fått i hyresintäkt och ev om de drar av för ökade kostnader el etc och de slipper ev kvarskatt.

får ni i lönesystemet boksluts/deklarationsprogrammet ut underlag för det också åt delägarna eller sköts det privat?
(Redigerad)