Anställd som är fräldrarledig 100% men ska hjälpa till 2 h i veckan -Visma Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Vi har en anställd som är föräldrarledig 100% men han ska nu komma in och stötta oss 2 h i veckan för att hjälpa en av våra nyanställda. För dessa 2 h i veckan så kommer han att få en ersättning. Men nu när jag ska göra lönen så blir det konstigt. Det är inlagt att han är föräldrarledig på 100% men nu när jag ska fylla i den här ersättningen så får han en jätteliten skatt på bara några hundralappar. Antar att det är för att det står att han är föräldrarledig 100%. Är enda möjligheten att minska föräldrarledigheten till typ 88% (motsvarande hans ersättning) för att det ska stämma? Eller hur gör jag? Jag antar att det är så eftersom han inte kan vara föräldrarledig 100% och samtidigt få ersättning?

Tack!!
Foto på Hedvig

Hedvig

• 986 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,326 poäng 50k badge 2x thumb
Om det är den låga skatten som är problemet kan du justera den genom att ange kod för manuellt beräknad skatt och istället skriva in det belopp som är rätt när han har annan inkomst utöver detta.

30 % är ofta en bra riktlinje

Mikael Pettersson
Foto på Hedvig

Hedvig

Okej tack för hjälpen! Ska jag gå in då på den anställda och ändra under fliken "4.skatt och arbetsgivaravgift"  och ändra hans tabellskatt till procentuell skatt 30%? Eller kan jag bara ändra manuellt i lönekörningen enbart för denna lön? Hittade nämligen ingenstans att göra det.

mikael pettersson

Det finns en egen löneart för manuellt beräknad skatt för att slippa göra permanenta ändringar för tillfälliga utbetalningar.
2203 heter den i Lön 600

Mikael
Foto på Hedvig

Hedvig

Hej Michael!

En annan fråga som dök upp nu, jag vet inte om du har koll på det. Men vår anställd anmäler bara att hon är föräldraledig 5 dagar i veckan till försäkringskassan (detta blir ju ändå föräldraledighet på fulltid för oss i företaget!?). Är det ok at han jobbar för oss lör-söndag  de 2 timmarna fast han är föräldrarledig fulltid enligt hos oss? Man kan väl jobba på de dagar, ink helger som man inte tar ut föräldraledighet på? Kanske egentligen är en fråga för försäkringskassan men tänkte att jag skulle fråga ändå.

Tack!

mikael pettersson

Han försäkrar väl till FK vilka dagar han uppbär föräldrapenning. Vad han gör andra dagar är inte FK:s angelägenhet. Reglerna säger bara att han inte har rätt att uppbära föräldrapenning om han inte avhållit sig från att arbeta.

Mikael