Antal i "väntas" uppdateras inte ibland - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: Registervård finns inte från och med version 2017.1.

Hej!

Vi får ibland problem med inköp enligt följande:

Vi gör ett inköp. När vi sedan registrerar inkommande följesedel mot det inköpet så händer det titt som tätt (dock inte alltid) att det på inköpet står t.ex. Beställt = 1, Levererat = 1 och Väntas = 1. Detta trots att vi bara fyllt i kolumnen Levererat och inte restnoterat något.

Vi kan inte förstå varför då vi gör inleveanserna på samma sätt hela tiden. Någon annan som begriper?

Vi kör Visma Administration 2000 med flera samtidiga användare i nätverk.


/Daniel Olofsson
Foto på nodanolo

nodanolo

  • 274 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

  • 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej nodanolo!

Hur ser arbetsgången ut lite mer exakt? Plockar ni upp en gjord beställning på ink. följesedeln när detta sker?

Tack för ditt inlägg!
(Redigerad)
Foto på nodanolo

nodanolo

  • 274 poäng 250 badge 2x thumb
Ja. Vi registrerar en ny följesedel och går till flik "2. Beställt".
Där väljer vi den beställning som leveransen avser.
En följesedel motsvaras alltid bara av en beställning.
Därefter fyller vi i kolumnen "Levererat" med det antal som vi fått samt i förekommande fall även kolumnen "Restnoterat" i de fall inte hela beställningen levereras på följesedeln.

Oftast så fungerar det som vi vill och på beställningen ser man då att om vi beställt 1 st och levererat in 1 st på en följesedel så är antalet "Väntas" nollat. Men vissa gånger står det fortfarande att 1 st "Väntas" trots att vi beställt 1 st och inlevererat 1 st.

Vi kan inte se något mönster i när detta sker.

/Daniel
Foto på Michael Holmgren

Michael Holmgren, Application Specialist Accounting Office

  • 3,068 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det är svårt att säga vad detta kan bero på, enligt din beskrivning av problemet kan jag inte se att du gör något felaktigt i själva registreringen utan att programmet inte räknar fram rätt summa. 

Jag skulle vilja att du är uppmärksam i ditt dagliga arbete och kontrollerar om problemet uppkommer igen, när du får ett felaktigt antal i Väntas vill jag att du testar att göra en Registervård (Arkiv - Registervård/Rensning) - Kontrollera efter registervården om det felaktiga värdet i väntas står kvar i programmet. 

Oavsett om registervården "löser" problemet rekommenderar jag dig att göra registervården på en regelbunden basis då det är en viktig rutin för programmet när man arbetar mycket med lagerhantering. 

Är problemet kvar efter registervården skulle jag uppskatta om du tog kontakt med oss via telefon så vi kan försöka reda ut vad som händer och få ordning på problemet. 

Du når oss på 0470-70 62 00

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.